Gezondheid en betaalbaarheid bepalen aankoop voedsel
Voedselveiligheid geldt voor veel consumenten als een belangrijk aspect. Ze hebben alleen moeite met het beoordelen hiervan. Het is dan ook geen aankoopmotief. Gaat het over de kwaliteit van producten dan zien boodschappers dit vooral als een containerbegrip. Ze associëren dit aan verschillende producteigenschappen en daarom is het in een onderzoek moeilijk meetbaar.
Verwarring bestaat er over voedselkwaliteitswaarden. Consumenten vinden het lastig om ze van elkaar te onderscheiden. Ze zien wel veel verbanden onderling. "Als het goed is voor het milieu dan zal het ook wel goed zijn voor de gezondheid", zo luidt een reactie. Gezondheid zien deelnemers als één van de belangrijkste voedselkwaliteitswaarden. De onderzoekers vonden nauwelijks een relatie met gezondheid als belangrijkste aankoopmotief. Evenmin met het kopen van producten met een gezondheidslogo. Wel vinden gezondheidsbewuste consumenten het eten van groenten, fruit en vis belangrijk.
Zie ook: www.vmt.nl