Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
witlofactie smaakt naar meer

Gratis pakje Flandria-witlof voor Belgen

Op zaterdag 28 september – toevallig ook de Dag van de Klant - kon je overal in West-Vlaanderen een pakje Flandria-witloof van 750 gram gratis krijgen. Voorwaarde was wel dat je op vrijdag de bon hiervoor in een van de edities van de Krant van West-Vlaanderen had uitgeknipt. En tweede voorwaarde was dat je het pakje witloof ging afhalen in een Aveve-winkel. Heel wat lezers deden dit en hebben de afgelopen dagen kunnen genieten van een heerlijk gerechtje met witloof.
 
Zonder afbreuk te doen aan de algemene crisis in de land- en tuinbouw maar voor witlooftelers is er al een paar jaar sprake van structurele crisis. Er worden maatregelen genomen op diverse vlakken zowel aan aanbodzijde als op het vlak van de vraag. De VLAM doet dagelijks inspanningen om onze groenten en fruit te promoten, maar ook op de REO Veiling zelf blijven we zoeken naar mogelijkheden om ons Flandria witloof op een positieve manier in het daglicht te stellen en aan te zetten tot meer verbruik van deze veelzijdige groente.

Bij die zoektocht ontstond een paar maanden geleden een mooi samenwerkingsverband tussen de REO Veiling, de Krant van West-Vlaanderen (KvW) en Aveve. De Krant van West-Vlaanderen probeert wekelijks te stunten met een actie. Bovendien hadden ze het voorbeeld van het Belang van Limburg, een krant die ervaring heeft met het gratis uitdelen van aardbeien. Op de REO Veiling zag men onmiddellijk de opportuniteiten van een dergelijke actie. Gratis werkt nog altijd en wie gratis van vers en smakelijk witloof heeft geproefd, grijpt een volgende keer in het winkelschap misschien wel eens extra naar deze groente. De periode werd ook weloverwogen gekozen, de winter is in aantocht. We willen de consument ertoe aanzetten in de koudere dagen te genieten van een witloofgerecht, het aantal lekkere recepten met witloof is immers niet te tellen.

Distributie was eerst een knelpunt, maar de derde partner Aveve beschikt over niet minder dan 50 winkelpunten in heel West-Vlaanderen. De handen werden in elkaar gestoken en een leuk concept werd in elkaar gestoken. De Krant van West-Vlaanderen zorgde voor de promotie via hun eigen kanalen en via Focus.wtv. Op vrijdag 27 september verscheen dan de eigenlijke bon in alle elf edities van deze krant die in West-Vlaanderen een lezersbereik boven de 400.000 haalt.
De producenten van de REO Veiling zorgden voor de levering van het kwaliteitsvol Flandria witloof. Acorpack, gelegen naast de REO Veiling en recent uitgebreid en vernieuwd, verpakte het witloof just on time in een gloednieuwe witloofverpakking. Rejo Fresh zorgde de zaterdagmorgen voor gekoeld transport tot op zes verdeelpunten in de provincie. Aveve medewerkers namen de verdere verdeling voor hun rekening zodat op zaterdagmorgen tegen negen uur de tienduizend pakketjes mooi verdeeld waren over de vijftig winkelpunten. De klanten-lezers kwamen en zagen dat het goed was. Bij een eerste evaluatie besloten de deelnemende partners dat de witloofactie geslaagd mag genoemd worden en dat een dergelijke aanpak voor herhaling vatbaar is.
Publicatiedatum: