‘PLUS retail zoekt een vernieuwend concept in de ‘pondjes-markt’!’
vermarkten. Nico van Vliet vertelt over een tomatenproject bij supermarktketen Plus. "Ketensamenwerking is een ruim begrip dat op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Een samenwerkingsverband tussen verschillende
organisaties gebaseerd op gelijkwaardigheid en erkenning van onderlinge verantwoordelijkheid is het vertrekpunt geweest om begin 2008 dit project te starten.
Supermarktketen PLUS retail, TNI, FresQ, Lans BV, Alex van Os, DRS en Productschap Tuinbouw hebben zich als doel gesteld een tomaat te ontwikkelen en introduceren volgens de wensen en de behoeften van de PLUS supermarktconsument. Het was tijdens de eerste gesprekken al gelijk duidelijk, PLUS retail was op zoek naar een vernieuwend concept in het segment van de trostomaten, de ‘pondjes-markt!’. Binnen dit concept zou het ras voor de PLUS
en haar consumenten moeten uitblinken in zijn smaak, mooie kleur en inhoudstoffen, denk hierbij aan een verhoogd lycopeengehalte.
Met deze doelstellingen heeft De Ruiter Seeds enkele rassen geselecteerd voor de PLUSmarkt en deze vorig jaar geplant in de Demokas Tomaat te ’s-Gravenzande. Afgelopen jaar hebben de vertegenwoordigers van alle participanten gedurende het groeiseizoen maandelijks ‘persoonlijk’ de geselecteerde rassen beoordeeld en geproefd. Door de telers werden de planteigenschappen van de geselecteerde rassen uitgebreid gevolgd. Daarnaast werden er periodiek bij de WUR in Bleiswijk smaak-, houdbaarheidsen lycopeenmetingen gehouden. Met het resultaat dat eind 2008 de mooie donkerrode kleur en het verhoogde lycopeengehalte van het nieuwe ras DRW 7646 door alle partijen geschikt werden bevonden voor het concept.
Gedurende de ontwikkeling van het ras werd er parallel aan dit project door de partners nagedacht over de logistieke, marketing- en commerciële aspecten van dit concept. Centraal in deze gespreksronden blijft dat het concept zich niet alleen mag beperken tot de introductie van een nieuw ras maar het moet daadwerkelijk een geheel nieuw concept zijn. De consument moet een compleet nieuwe beleving krijgen en dit gebeurt al vroeg in het consumentenproces bij het uitkiezen van het product tot en met het presenteren en consumeren van de nieuwe DRW 7646.
In zo’n samenwerkingsverband leert men veel over een ieders achtergronden en vakgebieden. Het gezamenlijk meedenken over alle aspecten die in zo’n traject aan bod komen zorgt er-voor dat je ook nadenkt over aspecten die normaal gesproken niet je core-business zijn en dit leverde vele leerzame momenten op en een verrijking voor iedereen. Tijdens zo’n proces neemt het onderlinge begrip voor ieders verantwoordelijkheid binnen zijn onderdeel van de keten toe, met als gevolg dat iedereen het als ’zijn’ tomaat gaat ervaren. De huidige fase, die al loopt vanaf december 2008, staat voornamelijk in het teken van de verpakking en de introductie van het concept. Wij verwachten u binnenkort meer over dit unieke concept te kunnen vertellen."
Bron: NewSeeds, De Ruiter Seeds