Doorrekening kosten heeft invloed op de netto-productprijs
De afzet draait toch om het optimaal bereiken van de markt om hierbij het best mogelijke nettoresultaat te bereiken? Investeren cq. kosten maken om dit resultaat te realiseren is prima, als dit uiteindelijk maar leidt tot hogere netto- opbrengsten t.o.v. de gemaakte kosten! Vroeger was het gemakkelijk en goed te overzien voor telers: dit was de provisie en dat waren de (potentiële) opbrengsten bij een afzetorganisatie of veiling voor een teler bij lidmaatschap.
Overzichtelijkheid weg
Maar tegenwoordig moet je een beetje een geleerde zijn om alles te overzien bij een te kiezen organisatie en een vergelijk te kunnen maken. Steeds meer afzetorganisaties maken in meer of mindere mate gebruik van door te berekenen fustmarges en eventuele andere posten aan klanten om hieruit de kosten van de organisatie en telers te dekken. Sterker nog, het gaat hierbij om een structureel verschijnsel om met voornoemd instrument – met soms ook nog een portie GMO - ook nog telers aan te trekken en deze voor te houden dat ze helemaal of nagenoeg geen kosten meer hebben ten opzichte van de te betalen provisie!Gevolg op netto uit te betalen productprijs
Naar de klanten/afnemers worden dus steeds hogere fustkosten en tarieven doorberekend door bepaalde afzetorganisaties. Op zich prima en vergelijkbaar met andere sectoren om de kosten door te berekenen, maar wat blijft er dan over van de productprijs voor de telers? De markt is niet gek en zal altijd met alles (kosten) rekening houden ten opzichte van het geleverde product per collo of pallet.Zou de productprijs nu hoger geweest kunnen zijn, als de hogere fustkosten, organisatie en logistieke kosten met normale cq. lagere tarieven worden doorberekend?? Feit is in ieder geval dat de uitbetaalprijsverschillen tussen organisaties op hoog niveau liggen en vele telers vragen zich af hoe dit komt...
Natuurlijk zijn er meerdere factoren, waardoor de (netto) uitbetaalprijzen verschillend zijn tussen afzetorganisaties, maar voornoemde ontwikkeling van kostendoorberekeningen krijgt nu wel een steeds grotere invloed op de prijsvorming.
Als de tendens zich verder voortzet om steeds minder of geen kosten meer door te berekenen voor de afzet (organisatie en evt. telervereniging) aan de telers, zullen de uitbetaalprijzen in ieder geval helemaal 100 % vergelijkbaar zijn!
Afweging afzetkosten ten opzichte van opbrengsten
Dan wordt het uiteraard dus van nog groter belang hoe hoog de kosten van de afzetorganisatie zijn en of de investering in de afzet er wel echt uit komt ten opzichte van andere minder dure organisaties via de netto-uitbetaalprijzen. Het gaat toch immers om: wat blijft er netto voor de teler over? Door de trukendoos te gebruiken van allerlei hoge doorberekeningen aan de klanten zal dit steeds meer ten koste gaan van de productprijs en zal ook de transparantie van de werkelijke kosten verdwijnen.Wees waakzaam
Het advies luidt derhalve dat telers alert moeten zijn op de kosten van de afzetorganisatie. Te veel doorberekening van telers- en organisatiekosten naar de klanten/afnemers zal gepaard gaan met een verlaging van de productprijs. NB Lagere productprijzen hebben helaas ook nog eens een extra negatief effect op de algemene prijsvorming met name in tijden van groot aanbod en dalende prijzen.Voor meer informatie:
Arie Middelburg
GreenMatch
Mob: 06-52520693
www.greenmatch.nl