Tholen - Vier jaar geleden werd Holland Product Marketing (HPM) opgericht door de handelsbedrijven Alexport en Marni Fruit. Doel van deze oprichting was om toegang te hebben tot een kwalitatief hoogstaand product dat altijd voorradig was, zonder afhankelijk te zijn van andere afzetorganisaties. Dat deze oprichting de telers geen windeieren legt, blijkt uit deze videoreportage met Johan de Witte, Marco de Keijzer (beide HPM) en tomatenteler Ben van der Wel. "We hebben de afgelopen jaren bewezen één van de hoogste uitbetaalprijzen te realiseren in Nederland."
Johan de Witte en Marco de Keijzer
Klik hier voor de videoreportage
Sinds de oprichting in 2005 heeft HPM voor alle producten ieder jaar bij de hoogste uitbetalers gezeten. "Op basis hiervan kunnen wij zeggen dat wij als één van de weinigen de beloften ook nakomt. Ook in 2009 is dit wederom het geval, en daar zijn wij best een beetje trots op! De verschillen zijn soms schrikbarend en gaan over meerdere centen per kilo. Dit lijkt weinig, maar wij houden onszelf regelmatig continu de spiegel voor en komen vaak tot de conclusie dat verschillen gemakkelijk kunnen oplopen tot euro’s per vierkante meter", zeggen de vertegenwoordigers van HPM. HPM is dan ook open over de uitbetaalprijzen en publiceert die vanaf vandaag op de nieuwe sites www.tomatenprijzen.nl, www.paprikaprijzen.nl en www.aubergineprijzen.nl.
Het grote voordeel voor de telers om zich aan te sluiten bij HPM is volgens Marco de Keijzer de persoonlijke aandacht en een stukje meerwaarde. "Bij ons hebben de accountmanagers die de afzet bewerkstelligen persoonlijk contact met de telers. Zij stemmen de leveringen met elkaar af. HPM-teler Ben van der Wel noemt naast de één-op-één relatie ook het gegeven dat HPM werkt met dagprijzen een groot voordeel. "Ik heb het gevoel dat we de afgelopen jaren een betere uitbetaalprijs hebben kunnen creëren, doordat HPM dagprijzen hanteert en niet bemiddelt."
Klik hier voor de videoreportage
In tijden dat letterlijk iedere cent telt, is het van groot belang dat uw product afgezet wordt door een afzetorganisatie die vecht voor de beste prijs van uw product, transparant werkt en afspraken nakomt. "De grote kracht van HPM is dat we de beschikking hebben over een breed afzetgebied. Hierdoor hoeven we niet te kiezen voor bulkmarkten of grote accounts, maar kunnen we als niche-speler opereren. "Daarom zijn we in staat om er net even wat extra centen uit te persen", vertelt Marco de Keijzer.
Door de enorme groei van beide bedrijven – zelfs in 2009! – is HPM op zoek naar telers van kasgroenten die hun product met liefde telen en die dus recht hebben op de beste prijs. "Om ook met een toenemend areaal een goede prijs te kunnen realiseren in de toekomst willen wij gecontroleerd groeien. Uiteraard kan men, indien gewenst, ook aanspraak maken op GMO-subsidie via de GMO-erkende telersvereniging.
"HPM is niet de grootste in het land en dat willen we ook niet worden. Wel willen we graag de beste zijn. Omdat wij transparant werken zijn onze prestaties voor iedereen meetbaar en staan wij open voor verbeteringen. Vandaar het nieuwe logo van HPM met de slogan: HPM laat de teler groeien!"
Klik hier voor de videoreportage
Voor meer informatie:
(Tros)tomaat:
Wim van der Burgh
Mob: 06-50501946
Paprika:
Johan de Witte
Mob: 06-51429800
Courgette/aubergine:
Dolf Fahrner
Mob: 06-10031354 mail
Vollegrondsgroente:
Marco de Keijzer
Mob: 06-53291945
www.hpm-bv.nl