Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeiende vraag naar regionaal eten in Duitsland

Regionaal eten groeit nog steeds sterk in Duitsland. Dat blijkt uit een marktonderzoek van het onderzoeksbureau CHD Expert onder 273 bedrijven in de hotellerie en gastronomie. Bij 20 procent van de onderzochte bedrijven is de vraag naar regionaal eten toegenomen. De nadruk bij regionaal ligt op de (hoofd)maaltijd. Bij producten als wijn is de hang naar regionaal veel minder. Volgens de onderzoekers is een van de oorzaken de gestegen gevoeligheid voor voedselveiligheid.

'Bij asperges en aardbeien vertrouwt men meer op de eigen verbouwmethoden dan op de goedkope productie uit Zuid-Europa.' Ook speelt de toegenomen directe vermarkting door boeren een rol. Steeds meer boeren verkopen hun producten rechtstreeks aan de horeca, zonder tussenhandel. Overigens is het werkelijke aandeel van regionale producten in de maaltijd nog beperkt. Bij slechts 17 procent van de bedrijven bestaat de maaltijd voor meer dan de helft uit lokale spullen. Bijna de helft van de bedrijven gebruikt voor slechts een kwart voedingswaren uit de regio.

De betekenis van biologisch valt tegen. Bijna 60 procent van de ondervraagde bedrijven vraagt nooit naar de biologische oorsprong van regionale voedingsmiddelen. Biologisch is te duur, en de gast vraagt er nauwelijks naar. Ook valt de kwaliteit en de beschikbaarheid tegen.

Bron: missethoreca.nl
Publicatiedatum: