Supermarkten overschatten het belang van lage prijzen
Het percentage consumenten dat op de stelling 'ik ben iemand die bij mijn aankopen voor alles op de prijs let' antwoordt 48% dat ze het er (helemaal) mee eens is. Dat is een zelfde aandeel als in 2008. Ten tijde van de grote prijzenslag in 2004 lag dat percentage op 34%.
Volgens Goos Eilander, directeur van Trendbox, is de geringe prijsgevoeligheid te verklaren doordat de meeste Nederlanders hun financiƫle zaakjes op orde hebben. Daarnaast zijn mensen met een baan er gemiddeld 3% in koopkracht op vooruitgegaan.
Supermarkten overschatten het belang van lage prijzen, meent Eijlander, terwijl een goede parkeerplaats voor veel consumenten veel belangrijker is bij de keuze voor een supermarkt. De crisis lijkt wel tot gevolg te hebben dat consumenten minder open staan voor verleidingen. Het aantal mensen dat vaak iets koopt dat niet gepland was is gedaald van 28% in 2008 naar 27% in de eerste helft van 2009.
Bron: Trendbox