Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Delhaize België opent gekoeld, halfgeautomatiseerd distributiecentrum

Supermarktketen Delhaize België heeft op 9 september het nieuwe distributiecentrum DC Fresh II in Zellik officieel in gebruik genomen. De gekoelde stapelplaats van 12.000 m² is het nieuwe knooppunt voor de opslag en distributie van verse en ultraverse producten aan de 789 winkels van Delhaize in België en Luxemburg. Delhaize België investeert zo’n 50 miljoen euro in het nieuwe distributiecentrum.

Amper 23 maanden na de afgifte van de bouwvergunning is het nieuwe centrum operationeel. In het nieuwe distributiecentrum zullen verse producten, inclusief ultraverse producten met een zeer korte houdbaarheid, verwerkt worden. Voorbeelden zijn kaas, charcuterie, voorgesneden groenten, voorverpakte vis en vlees, traiteur, self-traiteur, bereide maaltijden, en wild en gevogelte. In de komende maanden zal het aantal verse producten dat via DC Fresh II verdeeld wordt, nog verder uitbreiden. In maart 2010 moet het centrum op volle capaciteit draaien.

De bouw van de nieuwe ruimte startte in oktober 2007. Het gebouw is 12.000 m2 groot en 10 meter hoog. Er zijn 52 kades om te laden en lossen. Het halfgeautomiseerde distributiecentrum telt 48 picking stations met elk 150 slots en 32 kranen. Per uur kunnen 4000 kratten met verse producten worden verwerkt. Alle activiteiten vinden bovendien plaats bij een constante koele temperatuur van 2°C. Het centrum biedt werk aan 140 mensen.

Speciaal voor Delhaize werd een nieuw krat voor verse producten ontwikkeld. De kratten komen vol binnen en gaan ook vol weer buiten. Dat kan omdat verschillende producten in kleine volumes in één krat worden samengebracht, een belangrijke doorbraak in de voedingsretail in België. Volle kratten die in eenzelfde samenstelling naar de winkels moeten vertrekken, worden volledig geautomatiseerd behandeld. Dit levert een enorme tijdswinst op. Doordat elke krat individueel identificeerbaar is dankzij een unieke barcode en RFID tag is ook de traceerbaarheid van producten verhoogd, met name tot op kratniveau. Aangezien er minder kratten nodig zijn en ook de krattenpool efficiënter kan worden beheerd, realiseert Delhaize een aanzienlijke kostenbesparing.
Publicatiedatum: