De roep om de consument wordt steeds groter. 'Aandacht voor product en kwaliteit is al lang niet meer voldoende om je te onderscheiden van concurrenten en grote retailers', stelt brancheorganisatie voor groentespeciaalzaken AGF Detailhandel Nederland (ADN). '
Groentespeciaalzaken onderscheiden zich vaak op smaak, persoonlijk contact en productpresentatie, maar moeten dat nog veel meer laten zien', spoort het ADN haar leden aan op haar website. Om zichzelf te profileren heeft de organisatie in samenwerking met andere partijen de prijs Beste Groenteman van Nederland ontwikkeld.
Op ontelbare manieren is er reclame te maken voor je product, maar er is nauwelijks een betere manier denkbaar dan het winnen van een erkende prijs. Dat anderen zeggen dat je het goed doet is prettig om te horen, maar het is ook veel effectiever dan dit zelf te roepen. Een prijs levert veel free-publicity op.
Eet-Idee De Lange in Zwartsluis weet er sinds vorig jaar alles van, toen het tot Beste groenteman van Nederland werd uitgeroepen. Of het direct met die titel samenhangt, weet mede-eigenaar Wout Timmerman niet, maar zeker is dat de omzet tien procent hoger ligt dan een jaar eerder. 'Op de vrijdag en zaterdag trekken we meer klanten, met name mensen van buiten de regio.'
Mysteryshopper
Timmerman en compagnon en zwager Jacco de Lange schreven zichzelf al een aantal keren in voor de verkiezing. Ze kregen de tweede plaats al meerdere malen toebedeeld, wat de nodige positieve reclame opleverde. Vorig jaar werd dan eindelijk het hoogst haalbare gerealiseerd, de eerste plek. Om de prijs in de wacht te slepen vond er eerst een bezoek plaats van een mysteryshopper.Die kwam eerst als 'normale' klant binnen en transformeerde een kwartier later naar een jurylid dat snuffelde achter de schermen. ' Echt op alles werden we gecontroleerd', vertelt Timmerman. ' Zoals, de uitstraling, de prijzen, prijskaartjes, personeelsbeleid en HACCP.'
Beste groenteman
Uit de circa tachtig deelnemers werden uiteindelijk de drie beste geselecteerd die vervolgens een onaangekondigd bezoek van een vakjury kregen. Ook deze jury bekeek de hele zaak van top tot teen. Als laatste onderdeel voor de totaalscore werd tenslotte ook nog tijdens een vakbeurs een beoordeling gegeven voor onder meer het beste fruitstuk, de lekkerste maaltijd en kleine hapjes.Wie het best scoorde op deze drie onderdelen mocht zich een jaar lang Beste groenteman van Nederland noemen. Eet-Idee De Lange won de prijs in de categorie gevestigde handel. In de tweede categorie, de ambulante handel, viel de eerste prijs ook in deze regio. Winnaar was in dit geval Gert en Gerdi Otten Groente en Fruithandel uit IJsselmuiden.
Volop adverteren
Eet-Idee De Lange vent de prijs goed uit door volop te adverteren met de titel.'We adverteerden al veel en dat doen we nu nog steeds', legt Timmerman uit. 'Wekelijks staan we in het lokale weekblad. We zijn ervan overtuigd dat dit veel oplevert'.Een website heeft de speciaalzaak niet. 'We hebben een vermelding op de site van Eet-Idee. Daarnaast krijgen circa 300 vaste klanten een digitale nieuwsbrief. Voorlopig is dat voldoende. Ik zie voor ons het nut nog niet van een eigen website. In een stad kan ik het me wel voorstellen, maar hier?'
Bron: Ondernemer