Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beste Groenteman van Nederland

Zaak zoekt aandacht

Televisiespotjes en grote adverten­tiepagina's in de landelijke kranten zijn niet weggelegd voor de gemiddel­de MKB'er. Toch wil je zoveel moge­lijk klanten bereiken. Hoe creëer je naamsbekendheid bij potentiële klan­ten? Mogelijkheden te over, denk bij­voorbeeld aan een advertentie in het lokale dag- of weekblad, het organise­ren van een wedstrijd paalzitten, het winnen van een erkende prijs of door een strakke website.

De roep om de consument wordt steeds groter. 'Aandacht voor product en kwali­teit is al lang niet meer voldoende om je te onderscheiden van concurrenten en grote retailers', stelt brancheorganisatie voor groentespeciaalzaken AGF Detail­handel Nederland (ADN). '

Groente­speciaalzaken onderscheiden zich vaak op smaak, persoonlijk contact en pro­ductpresentatie, maar moeten dat nog veel meer laten zien', spoort het ADN haar leden aan op haar website. Om zichzelf te profileren heeft de organisatie in samen­werking met andere partijen de prijs Beste Groenteman van Nederland ont­wikkeld.

Op ontelbare manieren is er reclame te maken voor je product, maar er is nauwelijks een betere manier denk­baar dan het winnen van een erkende prijs. Dat anderen zeggen dat je het goed doet is prettig om te horen, maar het is ook veel effectiever dan dit zelf te roepen. Een prijs levert veel free-publicity op.

Eet-Idee De Lange in Zwartsluis weet er sinds vorig jaar alles van, toen het tot Beste groenteman van Nederland werd uitgeroepen. Of het direct met die titel samenhangt, weet mede-eigenaar Wout Timmerman niet, maar zeker is dat de omzet tien procent hoger ligt dan een jaar eerder. 'Op de vrijdag en zaterdag trekken we meer klanten, met name mensen van buiten de regio.'

Mysteryshopper

Timmerman en compagnon en zwager Jacco de Lange schreven zichzelf al een aantal keren in voor de verkiezing. Ze kregen de tweede plaats al meerdere malen toebedeeld, wat de nodige positie­ve reclame opleverde. Vorig jaar werd dan eindelijk het hoogst haalbare gerealiseerd, de eerste plek. Om de prijs in de wacht te slepen vond er eerst een bezoek plaats van een mysteryshopper.

Die kwam eerst als 'normale' klant binnen en transfor­meerde een kwartier later naar een jurylid dat snuffelde achter de schermen. ' Echt op alles werden we gecontroleerd', vertelt Timmerman. ' Zoals, de uitstraling, de prijzen, prijskaartjes, personeelsbeleid en HACCP.'

Beste groenteman

Uit de circa tachtig deelnemers werden uiteindelijk de drie beste geselecteerd die vervolgens een onaangekondigd bezoek van een vakjury kregen. Ook deze jury bekeek de hele zaak van top tot teen. Als laatste onderdeel voor de totaalscore werd tenslotte ook nog tijdens een vakbeurs een beoordeling gegeven voor onder meer het beste fruitstuk, de lekkerste maaltijd en kleine hapjes.

Wie het best scoorde op deze drie onderdelen mocht zich een jaar lang Beste groenteman van Nederland noemen. Eet-Idee De Lange won de prijs in de categorie gevestigde handel. In de tweede categorie, de ambu­lante handel, viel de eerste prijs ook in deze regio. Winnaar was in dit geval Gert en Gerdi Otten Groente en Fruithandel uit IJsselmuiden.

Volop adverteren

Eet-Idee De Lange vent de prijs goed uit door volop te adverteren met de titel.'We adverteerden al veel en dat doen we nu nog steeds', legt Timmerman uit. 'Wekelijks staan we in het lokale week­blad. We zijn ervan overtuigd dat dit veel oplevert'.

Een website heeft de speciaal­zaak niet. 'We hebben een vermelding op de site van Eet-Idee. Daarnaast krijgen circa 300 vaste klanten een digitale nieuwsbrief. Voorlopig is dat voldoende. Ik zie voor ons het nut nog niet van een eigen website. In een stad kan ik het me wel voorstellen, maar hier?'

Bron: Ondernemer
Publicatiedatum: