Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fastfoodketens richten pijlen nog steeds op kinderen

De drie grote fastfoodketens McDonalds, Burger King en KFC richten zich met hun reclame en marketing nog steeds voor een groot deel op kinderen en tieners. McDonalds is met zijn marketing-acties de grootste 'kinderlokker'. Dat stelt de Consumentenbond in zijn onderzoeksrapport ‘Vet lekker!’. Overgewicht onder kinderen wordt een steeds groter probleem. De bond pleit daarom al tijden voor een verbod op reclame voor ongezonde voeding.

Naast alle spaaracties, posters, stripfiguren en spelletjes komt het meest opvallende voorbeeld van kidsmarketing op naam van McDonalds. Op de website van het bedrijf staat een kant en klaar 'spreekbeurtpakket', waarmee McDonalds via het klaslokaal jonge klanten voor zich probeert te winnen. De SP heeft inmiddels aangekondigd dat het de ministers Plasterk (Onderwijs), Klink (Volksgezondheid) en Rouvoet (Jeugd en Gezin) gaat oproepen om actie te ondernemen tegen deze dubieuze vorm van marketing waarbij kinderen worden gemanipuleerd.

Uit het onderzoeksrapport blijkt verder dat de informatie van fastfoodketens over de hoeveelheid calorieën, verzadigd vet en zout niet bepaald duidelijk is. En hoewel fastfoodketens ook vaker gezonde producten in hun assortiment hebben, schieten de kindermenu’s nog steeds tekort als maaltijd. Ze bevatten te weinig groenten en zijn te zout.

Bron: Consumentenbond
Publicatiedatum: