Hoe ziet de aankoopstrategie van Carrefour eruit?
Jan Pollier: "Bij Carrefour werken we met een ‘plan de vente’ dat in grote lijnen vastlegt ‘wat’ we ‘wanneer’ zullen aankopen. Het plan vormt ook de basis van onze keuzes bij dagelijkse veilingaankopen. Aangezien groenten en fruit sterk seizoensgebonden producten zijn, kopen we uiteraard de typische groenten van het seizoen aan. Ons ‘plan de vente’ hanteert wel enige flexibiliteit om kort op de bal te spelen volgens het marktaanbod. Onze inkopers groenten en fruit hebben veel inspraak, aangezien zij zeer goed op de hoogte zijn van wat er in onze winkels gebeurt. De inkoper moet dus de vooropgestelde aankoopstrategie volgen, maar toch kan hij autonoom beslissen op de veiling ‘s morgens. In de groente- en fruitsector is dit wel héél belangrijk omdat bij de klokverkoop alles héél snel moet gaan. Het gaat om een mix van aankoopmogelijkheden gezien de verscheidenheid aan producten."Werkt u met een dagprijs, een weekprijs of een seizoensprijs?
Jan Pollier: "Prijs zetten gebeurt op basis van ervaring, prognoses naar volumes, de weersverwachtingen en de marktsituatie op dat ogenblik. Als een groente in onze promotiefolder komt, moeten we de prijs weken vooraf vastleggen, gewoon omdat er tijd nodig is om de folder klaar te maken. Je weet niet wat de marktprijs zal zijn op het moment van de promotie, dat is dus niet gemakkelijk. Soms kopen we ook rechtstreeks. Het gaat dan om een typisch aanbod met een typische verpakking. Als de producent aan de veiling levert, gebeurt de facturatie aan de veiling. Het is productafhankelijk. Onze aankoper groenten en fruit moet altijd de juiste mix vinden van goede kwaliteit tegen een goede prijs. We zijn met voeding bezig en dan primeert bij Carrefour in de eerste plaats de versheid en de kwaliteit. De prijs volgt."Hoe verloopt de verwerking in het distributiecentrum zelf?
Jan Pollier: "Voor een maximaal kwaliteitsbehoud doet Carrefour beroep op de logistieke steun van twee distributiecentra, één in Sint-Katelijne-Waver en één in Nijvel. In deze depots is veel Belgisch product van topkwaliteit terug te vinden, waaronder Flandria. Alles in het distributiecentrum is tot in de puntjes georganiseerd om een perfecte koudeketenbewaring tot in de winkel te garanderen. Dat is wat de klant wil en daarvoor engageren we ons ook. De versproducten die ’s ochtends op de veiling aangekocht zijn, komen al enkele uren later aan en worden voorlopig gestapeld in een koelhangar met een constante temperatuur van 4°C. Bij het verladen van verse groenten en fruit gebeurt onmiddellijk een controle op temperatuur en kwantiteit. Elk product dat we hebben aangekocht, wordt ook streng gecontroleerd op kwaliteit. De kwaliteitscontroleurs kijken of de kalibers kloppen met de vermelde klasse. Er worden foto’s van de producten genomen. Zo kan de inkoper verifiëren of de gekochte waren ook echt beantwoorden aan de verwachte kwaliteit. Criteria voor goedkeuring of afkeuring zijn gebaseerd op onze lastenboeken. We zijn streng. Wat niet goed is, komt niet in de winkel. Alles gebeurt héél accuraat zodat de producten zo snel mogelijk naar het magazijn in de geschikte temperatuurzone kunnen worden overgebracht. Immers, in het distributiecentrum besteedt men de grootste zorg aan het behoud van de versheid voor groenten en fruit met een korte shelflife."Hoe snel worden de bestellingen verwerkt?
Jan Pollier: "Goederen die dagelijks binnenkomen, gaan in principe diezelfde dag nog weg. Dat geldt ook voor Flandria-groenten. De picking, dit is het klaarmaken van de bestelling voor de winkels, gebeurt rond de middag en een voorlevering al in de loop van de namiddag. De rest wordt ’s nachts geleverd zodat de producten ’s ochtends in de winkelrekken liggen. Het transport van het distributiecentrum naar de winkels is ook erg doordacht. Eerst wordt de koeling in de vrachtwagens zelf gemeten. Pas als de koeling tussen 4 en 6 °C ligt, mag de vrachtwagen geladen worden en vertrekken. De temperatuur in de vrachtwagens wordt ook vanuit het distributiecentrum continu gemonitord."Hoe garandeert u het kwaliteitsbehoud in de winkels zelf?
Jan Pollier: "Uiteraard moet onze zorg en aandacht voor kwaliteit tot in onze winkels doorlopen. In zijn verkoopstrategie kiest Carrefour ervoor zijn klanten een héél ruim assortiment aan te bieden, uiteraard aangepast aan het type winkel. Onze hypermarkten moeten grote hoeveelheden aankopen. De Carrefour Express, een buurtwinkel zeg maar, beschikt over minder referenties, want krijgt meer klanten voor dagelijkse aankopen over de vloer. In ons nieuw concept, Carrefour Market, staat in het groente- en fruitrayon altijd een beperkte hoeveelheid producten mooi geëtaleerd, genoeg om een verkoop van één à twee uur te garanderen. In de loop van de dag vult de rayonverantwoordelijke meermaals aan vanuit de koelzone, dus een héél korte rotatie en dit komt de kwaliteit zeker ten goede. Voor de klant is het echt altijd supervers zoals bij ‘de kruidenier om de hoek’. De rayonmanagers groenten en fruit zijn een héél belangrijke schakel in onze verkoopstrategie. Carrefour wil nog meer aandacht aan kwaliteit in de winkel besteden. Daarom maken we ook werk van opleidingen voor onze rayonmanagers."Hoe belangrijk is het Flandria-keurmerk voor u?
Jan Pollier: “De inkopers doen hun uiterste best om alleen kwaliteit aan te kopen. Als we Flandria kopen, zijn we zeker dat de groenten beantwoorden aan onze hoge kwaliteitsnormen. De Flandria-lastenboeken vallen volledig samen met de eisen van onze lastenboeken. Onze klanten kennen Flandria en weten dat het keurmerk voor versheid, kwaliteit én Belgisch staat. Er wordt ook met de rayonverantwoordelijke gecommuniceerd over wat het keurmerk inhoudt. Carrefour neemt altijd consequent het Flandria-logo mee in zijn folder, naast het België-label. Het precieze percentage Flandria in onze aankopen inschatten, kunnen we niet. Zeker is dat we Flandria kopen omdat we vertrouwen hebben in het keurmerk. Bij Flandria-blokverkoop zijn we zeker dat het product van verschillende telers toch dezelfde homogene kwaliteit bezit. We zijn ook vragende partij voor Flandria-wokacties. Degustaties krikken de sfeer in de winkel op. Het is een prettige manier om de consument te bereiken, om hem of haar nieuwe producten te laten proeven. We denken eraan om zo in de toekomst het gamma vergeten groenten van Flandria te promoten."Bron: Flandriamail