Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Advies rond milieuheffing op verpakkingen in Duitsland

Nederlandse exporteurs naar Duitsland hebben vrijwel altijd een verantwoordelijkheid in het afdragen van milieuheffingen op verpakking. Dat gaat naar gewicht. Ter vergelijking: tarieven in Duitsland liggen ongeveer viermaal hoger dan in Nederland. En een ondergrens is er niet. De Duitse overheid heeft de afspraken hierover aangescherpt. Het zogeheten Duales System Deutschland (DSD) had lange tijd een monopoliepositie voor het innen van die milieuheffingen van Nederlandse exporteurs. Als bewijs van aansluiting plaatsten bedrijven het Groene Punt-logo op hun verpakking.
Van één naar negen blijkt goedkoper

Die monopoliepositie van DSD is met succes aangevochten. Er bestaan nu negen organisaties naast elkaar. De zaak doorgronden vergt kennis aan de kant van exporteurs. Tarieven, werkwijze en dienstverlening verschillen namelijk per organisatie. En, vermelding van het Groene Punt-logo is niet langer verplicht. Tegen betaling is het logo nog steeds te gebruiken.

Bureau voor technisch en juridisch verpakkingsadvies Pak Op in Den Haag weet daar alles van. Het is de moeite waard om de gunstigste aanbieder te selecteren, vindt Pak Op. Volgens het bureau ben je een dief van je eigen portemonnee als je aansluiting zoekt bij DSD, dat overigens een marktaandeel heeft van circa 60% van alle bedrijfsaansluitingen. Pak Op kan exporteurs naar Duitsland van dienst zijn bij selectie van de gunstigste aanbieder. Werkzaamheden kunnen zijn: situatie in Duitsland uitleggen, eventuele brieven van Duitse afnemers beoordelen en beantwoorden. Tot slot het aanvragen van offertes bij alle negen organisaties die allemaal hun eigen manier van werken hebben. De opdrachtgever krijgt een onafhankelijk advies inclusief de contactgegevens en aanbiedingen van de interessantste aanbieders om mee samen te gaan werken.

Bron: Pakblad
Publicatiedatum: