Impact recessie
"Het feit dat mensen minder vaak buiten de deur eten, heeft positieve gevolgen voor de supermarkten. Echter, 44% van de ondervraagde consumenten zegt door de recessie beter op aanbiedingen te zijn gaan letten in de supermarkt. De positieve impact op het aantal verkochte producten wordt beperkt door de druk op de prijs. Het voordeel lijkt dus vooral voor de consument te zijn", aldus Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte. Ongeveer de helft van de consumenten geeft aan niet minder te zijn gaan uitgeven en niet te zijn gaan 'shoppen' door de recessie (verschillende supermarkten bezoeken vanwege de aanbiedingen).Prijsniveau en prijsvergelijking
Het onderzoek laat verder zien dat bijna driekwart van de consumenten de prijzen van verschillende supermarkten met elkaar vergelijkt. Dit doen zij meestal op basis van de weekfolders, nog meer dan in 2008. Er is echter ook een grote groep consumenten (27%) die de prijzen nooit vergelijkt. Als het gaat om de prijsontwikkeling, dan denkt iets meer dan de helft van de consumenten dat het gemiddelde prijsniveau in de supermarkten ten opzichte van vorig jaar is gestegen. De meerderheid van deze groep gaat uit van een stijging van 2-4% of 4-6%. De gemiddelde geschatte prijsstijging bedraagt 3,7%.Biologische producten
Daarnaast toont het onderzoek aan dat in vergelijking met vorig jaar een significant groter aantal consumenten aangeeft nooit bewust biologische producten te kopen. De belangrijkste reden hiervoor blijft de prijs. Daarnaast geeft men ook aan dat men er niet op let of het niet belangrijk vindt. Meer dan een kwart van de consumenten kiest wel eens bewust voor biologische producten. In de meeste gevallen gaat het om minder dan 20% van het totale aankoopbedrag.Bron: Deloitte