Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"groter aantal consumenten koopt nooit bewust bio-producten"

Deloitte: Recessie invloed op koopgedrag in supermarkt

Van de Nederlandse consumenten zegt ruim een derde door de recessie minder vaak uit eten te gaan, minder luxe uit eten te gaan of minder vaak eten af te halen of te laten bezorgen. Een kwart gaat minder naar de kantine en neemt vaker een eigen lunchpakket mee. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarkt.

Impact recessie

"Het feit dat mensen minder vaak buiten de deur eten, heeft positieve gevolgen voor de supermarkten. Echter, 44% van de ondervraagde consumenten zegt door de recessie beter op aanbiedingen te zijn gaan letten in de supermarkt. De positieve impact op het aantal verkochte producten wordt beperkt door de druk op de prijs. Het voordeel lijkt dus vooral voor de consument te zijn", aldus Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte. Ongeveer de helft van de consumenten geeft aan niet minder te zijn gaan uitgeven en niet te zijn gaan 'shoppen' door de recessie (verschillende supermarkten bezoeken vanwege de aanbiedingen).

Prijsniveau en prijsvergelijking

Het onderzoek laat verder zien dat bijna driekwart van de consumenten de prijzen van verschillende supermarkten met elkaar vergelijkt. Dit doen zij meestal op basis van de weekfolders, nog meer dan in 2008. Er is echter ook een grote groep consumenten (27%) die de prijzen nooit vergelijkt. Als het gaat om de prijsontwikkeling, dan denkt iets meer dan de helft van de consumenten dat het gemiddelde prijsniveau in de supermarkten ten opzichte van vorig jaar is gestegen. De meerderheid van deze groep gaat uit van een stijging van 2-4% of 4-6%. De gemiddelde geschatte prijsstijging bedraagt 3,7%.

Biologische producten

Daarnaast toont het onderzoek aan dat in vergelijking met vorig jaar een significant groter aantal consumenten aangeeft nooit bewust biologische producten te kopen. De belangrijkste reden hiervoor blijft de prijs. Daarnaast geeft men ook aan dat men er niet op let of het niet belangrijk vindt. Meer dan een kwart van de consumenten kiest wel eens bewust voor biologische producten. In de meeste gevallen gaat het om minder dan 20% van het totale aankoopbedrag.

Bron: Deloitte
Publicatiedatum: