Tholen - Een persconferentie van The Greenery vindt doorgaans eens per jaar plaats bij de presentatie van de jaarcijfers. Dit keer waren de vakjournalisten echter ook op de laatste augustusdag welkom om een toelichting te krijgen op een nieuw te vormen samenwerkingsmodel tussen bedrijf, coöperatie en leden. Wanneer de ledenraad van 18 december ermee instemt, zullen The Greenery en de coöperatie op afstand van elkaar geplaatst en afzonderlijk gepositioneerd worden. 
Philip Smits en Theo Ammerlaan, respectievelijk Algemeen directeur en voorzitter van de coöperatie
De telers krijgen op dat moment de keuze uit drie opties hoe zij met The Greenery wensen samen te werken en op welke manier hun producten tot waarde gebracht zullen worden. Eenmaal per jaar mogen zij die keuze wijzigen. Als het aan The Greenery ligt, vindt die keuzevrijheid al vanaf 1 januari 2010 plaats. Vanaf die datum kunnen telers tussen drie relaties kiezen. Allereerst is er het bestaande model waarbij de telers kiezen om hun exclusieve relatie met The Greenery verder te intensiveren. Bij een veilingrelatie kiezen de telers ervoor dat hun product via de klok verkocht wordt, waardoor mogelijk het 'op naam veilen' van een dagvers product weer een impuls krijgt.
Daarnaast is er het zogeheten transactiemodel, waarbij de telers de keuzevrijheid krijgen om een eigen verkoopbeleid te ontwikkelen, gericht op de Nederlandse groothandel en exporteurs. Dit lijkt verdacht goed te passen bij de 'move' die Prominent afgelopen maand aankondigde om een eigen verkoper in dienst te nemen. Volgens Greenery-woordvoerder Philip Smits lagen de plannen voor een nieuw samenwerkingsmodel er al veel langer. Wel treedt men nu eerder met de plannen naar buiten om "indianenverhalen" tegen te gaan. "We zijn al een jaar bezig met de voorbereidingen op dit model, maar binnen Prominent is er wel met instemming gereageerd op de plannen."

De telersverenigingen die mogelijk zelf een verkoopbeleid opstarten hebben een leveringsplicht en houden een volledig lidmaatschap van de coöperatie. Het is echter alleen toegestaan om zelf te gaan verkopen aan Nederlandse groothandel en exporteurs, maar niet aan de eindklant of buitenlandse groot- of tussenhandelaren. "Het zou best eens kunnen dat deze zakelijke relatie, resulteert tot een intensievere en innigere samenwerking", denkt Smits. "Je moet het niet zien als een nieuwe handelspartij, het is enkel wat anders verdeeld."
"Dit nieuwe samenwerkingsmodel is voor ons een absolute kans. Door middel van prefered supplier telers kan The Greenery haar toegevoegde waardestrategieversterkt doorvoeren en haar positie bij de (inter)nationale retailbevestigen en uitbreiden", meent Smits. De algemeen directeur noemde het overigens volkomen logisch dat telers meer betrokkenheid willen bij het verkoopbeleid van hun producten. "Het is niet meer van deze tijd dat telerscollectieven met een omzet van 60 miljoen euro hun producten hier neerzetten en na een aantal dagen bellen of hun product nog wat heeft opgebracht."
Smits verwacht dat een grote meerderheid zal kiezen voor een exclusieve relatie, dat enkele grote telersverenigingen ervoor zullen kiezen om zelf de handel te gaan bedienen en dat met name kleinere telers zullen kiezen voor de klokverkoop. Overigens merkte bestuursvoorzitter Theo Ammerlaan op dat dit nieuwe samenwerkingsmodel eerder nog uit vraag van hardfruittelers is ontstaan dan uit vraag van glastuinders.
"Wij denken dat de sector wacht op de beweging die we nu maken om totaanbodsbundeling te komen, waar de sector zo aan toe is. Coöperatievefusies zullen nu makkelijker tot stand komen", betoogdealgemeen directeur Philip Smits van The Greenery. "Door dit plan wordenpsychologische barrières weggenomen, waardoor we tot een snellerebesluitvorming komen op het gebied van bundeling."