Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

The Greenery wil nieuw samenwerkingsmodel

The Greenery kondigt aan een nieuw samenwerkingsmodel tussen bedrijf, coöperatie en leden in te willen richten. Gewijzigde marktomstandigheden en veranderde wensen van klanten en telers(groepen) zetten het bedrijf aan het nieuwe model versneld in te willen voeren. Marktleider The Greenery versterkt hiermee haar toegevoegde waardestrategie en creëert met dit model tegelijk meer ruimte voor telers om zelf, binnen de coöperatie, invulling te geven aan modern ondernemerschap.

Inspelen op marktontwikkelingen

The Greenery stelt zowel aan klant- als aan telerzijde een aantal ontwikkelingen vast die de markt waarop zij actief is beïnvloeden. Aan klantzijde zijn de wensen ten aanzien van ketensamenwerking, kwaliteit en voedselveiligheid toegenomen. Aan telerzijde heeft de professionalisering en schaalvergroting ertoe geleid dat telers op een andere manier invulling wensen te geven aan hun ondernemerschap. Daarbij zijn persoonlijke dienstverlening, een nauwe band met de markt en meer betrokkenheid en invloed op het commercieel beleid belangrijke elementen. Het nieuwe samenwerkingsmodel is het antwoord van The Greenery op deze veranderde marktomstandigheden.

Het voorstel voor een nieuw samenwerkingsmodel is geen op zichzelf staande ontwikkeling. The Greenery heeft in dit kader al meerdere maatregelen getroffen. Er is een nieuw en transparant tarieven- en heffingenstelsel ingevoerd, de afdeling Sourcing NL is productgericht gereorganiseerd en het aantal koppelingen tussen teler en klant is aanzienlijk verhoogd. De nu aangekondigde wijziging is een logisch vervolg daarop. Enerzijds wordt er meer flexibiliteit en focus voor het bedrijf gecreëerd, anderzijds krijgen telers meer keuzevrijheid in de manier waarop zij met het bedrijf samenwerken.

“Als marktleider zijn we voortdurend in ontwikkeling, met deze stap voorwaarts willen we onze relatie met de prefered supplier telers intensiveren waardoor we onze positie bij retail versterken” verduidelijkt Philip Smits, Algemeen Directeur van The Greenery. “Met exclusieve prefered supplier-telers wordt versterkt ingezet op diensten als supply chain management, ketenverkorting en category managment.”
“Met deze stap geven onze leden en het bedrijf samen vorm aan modern en marktgericht ondernemerschap in de tuinbouw’ verklaart Theo Ammerlaan, Bestuursvoorzitter van de Coöperatie The Greenery U.A.

Ander model

Het nieuwe model houdt in dat bedrijf en coöperatie op afstand van elkaar geplaatst en afzonderlijk gepositioneerd worden. De coöperatie wil daarbij een GMO erkende telervereniging blijven die haar leden een breed pakket aan diensten aanbiedt en bij uitstek het platform vormt om aanbodsbundeling tot stand te brengen.

Het bedrijf The Greenery zal als internationale handelsonderneming opereren met directe en exclusieve toegang tot de productie. Het zal dit doen met een duidelijke winstdoelstelling.

Nieuwe samenwerkingsvormen

The Greenery biedt telers de keuze hoe zij met het bedrijf wensen samen te werken en op welke manier hun product tot waarde gebracht zal worden. Ze hebben de keuze de bestaande exclusieve relatie met The Greenery verder te intensiveren. Telers gaan daarbij met hun totale productie een partnership met The Greenery aan waarbinnen zowel op commercieel, marketing als logistiek vlak nog nauwer samengewerkt wordt. Daarnaast worden twee nieuwe samenwerkingsvormen mogelijk gemaakt: een transactie- en een veilingrelatie. Via de transactierelatie ontstaat de keuzevrijheid om een eigen verkoopbeleid te ontwikkelen gericht op de Nederlandse groothandel en Nederlandse exporteurs. Een veilingrelatie houdt in dat hun product via de klok verkocht wordt. Naargelang de samenwerkingsvorm kunnen zij gebruik maken van de diensten die The Greenery aanbiedt. The Greenery blijft als ketenspecialist en ervaren serviceprovider in alle gevallen zelf de (inter)nationale retail bedienen.

Besluitvorming

Tijdens de bestuursvergadering van 25 augustus 2009 heeft de hoofddirectie van The Greenery het nieuw samenwerkingsmodel voorgesteld aan het bestuur van de coöperatie The Greenery U.A. Intussen zijn ook de afdelingsbesturen en PMAC’s (Product Markt Advies Commissie) ingelicht.

In de komende maanden wordt het samenwerkingsmodel verder uitgewerkt en vorm gegeven. In deze periode zal er eveneens uitvoerig overleg plaatsvinden met de Raad van Commissarissen en de ondernemingsraad. Definitieve besluitvorming wordt op de Ledenraad van 18 december verwacht. Hiermee volgt het bedrijf de gebruikelijke overleg- en beslissingsprocedures. “We zijn er ons van bewust dat er op dit moment veel vragen zijn” zegt Philip Smits. “Maar we willen de voorstellen zorgvuldig en vooral samen met de leden bespreken en beslissen”.

The Greenery kan op dit moment nog geen toelichting geven op de gevolgen voor het bedrijf. Wel staat vast dat de strategie van The Greenery die gericht is op toegevoegde waarde, kostenbeheersing en ketensamenwerking van kracht blijft. De stijgende omzetresultaten bij retailers t.o.v. 2008 bevestigen de positieve effecten van deze keuze.

Publicatiedatum: