Belg blijft ondanks crisis trouw aan merken
"Tien procent geeft aan dat ze hun vertrouwde merk nu eerder kopen in goedkopere supermarkten of winkels. Het is dus niet verwonderlijk dat het marktaandeel van Colruyt de laatste maanden fors is toegenomen. Consumenten die toch van merk veranderen, stappen vooral over naar goedkopere A-merken (14%) of huis- en discountmerken (10%)".
Het Vlerick Brand Management Centre zegt dat vooral het consumentenvertrouwen een impact heeft op het koopgedrag van de Belg. "Mensen die de toekomst minder rooskleurig inzien, gaan vandaag minder consumeren, zijn minder merktrouw, en gaan op zoek naar lager geprijsde alternatieven".
Het onderzoekscentrum stelde vast dat de meerderheid van de Belgen de eigen situatie rooskleurig inziet voor het komende jaar. Zo zou 76% denken dat hun financiële gezinssituatie op zijn minst hetzelfde zal blijven. Wel verwacht maar 45 pct dat de economie in België het beter zal doen in de komende 12 maanden. Dat zou vooral tot uiting komen via hogere werkloosheidscijfers (82%) verwacht een verdere stijging).
Het Vlerick Management Research Centre deed het onderzoek in mei 2009. Vijfhonderd Belgische consumenten, representatief voor de Belgische bevolking tussen 21 en 65 jaar, zouden ondervraagd zijn.
Bron: Belga