Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument wordt beïnvloed door locatie van plaatjes op verpakking

Uit een onderzoek van de University of Miami School of Business Administration blijkt dat de consument beïnvloed wordt door de locatie van de plaatjes op de verpakking. Staat het plaatje bovenin of aan de linker zijde, dan denkt men dat het product ‘licht’ is. Staat het plaatje onderin of aan de rechterkant, dan zou het product ‘zwaar’ zijn. Deze resultaten kunnen van belang zijn bij het ontwerpen van verpakkingen voor producten waarbij het gewicht een rol speelt in de beslissing tot koop. Zo zouden bedrijven die calorie-arm voedsel op de markt zetten, de plaatjes beter links of bovenin kunnen plaatsen

Ook werd de locatie van de plaatjes onderzocht bij ongeveer 300 huidige verpakkingen van koekjes en crackers. Hieruit kwam naar voren dat de plaatsing van de plaatjes over het algemeen overeenkwamen met de bovengenoemde perceptie van de consument. Zo behoorden de verpakkingen met de plaatjes aan de onderkant of rechts meestal toe aan koekjes waarbij kwaliteitsuitstraling belangrijk is. Bij de koekjes met een gezondheidsclaim was dit juist links of bovenin. Uit interviews met de verpakkingsontwerpers bleek dat zij deze keuze niet bewust maken.

Bron: Packaging Digest
Publicatiedatum: