Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Potentie voor de Fresh Corridor?

Vrachtvervoer is goedkoper via het water

Vrachtvervoer via de binnenvaart is goedkoper dan vervoer over de weg, minder milieubelastend, het veroorzaakt geen files – en het heeft daar ook geen last van. Toch worden de waterwegen in Europa veel minder benut dan zou kunnen voor met name het vervoer van pallets en stukgoederen. Econoom Tilman Platz van de Radboud Universiteit in Nijmegen onderzocht hoe dat anders kan. Hij promoveert op 25 augustus op basis van zijn onderzoek.

Om succesvol te zijn in vergelijking met vervoer over de weg, moet vrachtvervoer over water volgens Platz kunnen concurreren op het punt van kosten, qua tijd en in service. De kosten kunnen bij transport over water laag zijn, zeker bij grote volumes. Dat een schip een stuk langzamer is dan een vrachtwagen hoeft geen probleem te zijn omdat niet alle producten binnen 24 uur na een bestelling op het adres van bestemming hoeft te zijn.

Wel een risico vormt de tijd die gemoeid is met overslag in de havens vanwaar en waarnaar gevaren wordt. Daarin valt volgens de Nijmeegse econoom nog veel te verbeteren. En de service moet compleet zijn: wie vervoert over water, moet ook zorgen voor het voor- en natransport van en naar de haven. Bovendien moet dat voor de afnemer goed te volgen zijn middels een tracking en tracingsysteem.

Bron: Radboud Universiteit Nijmegen
Publicatiedatum: