Vervoerders pleiten voor beperking rijverboden
''Het is voor een ondernemer bijna niet bij te houden'', zegt Godfried Smit, specialist internationale zaken van EVO woensdag. ''We hebben de indruk dat vooral de rijverboden erg op emotie zijn gebaseerd. Want als de trucks wel op zomerse zondagen door Duitsland mogen rijden, is het maandagochtend minder druk in de ochtendspits.'' De transportbedrijven beklagen zich ook over de vele verschillende wegenvignetten en tolsystemen in Europa. Duitsland, Slowakije, Zwitserland, Oostenrijk en veel andere landen hebben elk afwijkende regels.
Frankrijk overweegt nu ook tol te heffen op N-wegen. Nederland en Belgiƫ verwachten de komende jaren ook weer eigen systemen in te voeren voor trucktol.
''Wij willen meer eenheid, al is het maar met de technologie. In een cabine wemelt het straks van de tolkastjes en vignetten. Een chauffeur kan daarbij al een forse boete krijgen als het vignet op de verkeerde plaats is geplakt'', weet Smit. ''Europa heeft het steeds over eenwording en vrij verkeer van goederen. Maar juist de handel merkt daar naar eigen zeggen weinig van. Er is nog veel te doen voordat de EU een interne markt heeft.''
Bron: ANP