Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Thermo King lanceert CryoTech multi-temp voor opleggers

Voortbouwend op het succes van de CryoTech-productlijn voor vrachtwagens heeft Thermo King de splinternieuwe CT-15 Spectrum-unit voor opleggers ontwikkeld. Dit radicaal nieuwe ontwerp biedt bedrijven met multi-temp opleggers alle voordelen van Thermo Kings gepatenteerde CryoTech cryogene koeloplossing. De unit staat voor het laagste geluidsniveau binnen de branche, minder onderhoud en voortreffelijke koelprestaties. Het is dan ook dé oplossing voor bedrijven die het beste willen als het gaat om technologie van de volgende generatie. De impact op het milieu is kleiner en de unit presteert beter dan traditionele systemen.



Het geheim achter de CryoTech-units van Thermo King is het gebruik van gerecyclede vloeibare kooldioxide als koudemiddel in een systeem met een open circuit. De unit is niet de enige cryogene oplossing die momenteel verkrijgbaar is. Maar het systeem is zeer innovatief omdat de lucht door de laadruimte stroomt, wat van groot belang is voor verswaren, en het cryogeen buiten de laadruimte wordt uitgestoten. De kooldioxide komt dus niet in de laadruimte in tegenstelling tot andere systemen die koudemiddel in deze ruimte blazen met als gevolg dat de zuurstof verdrongen wordt. In het geval van dergelijke systemen zijn ter bescherming van de gebruikers ingewikkelde veiligheidsmechanismen en gasafscheidingsapparatuur vereist. Dit leidt onvermijdelijk tot vertraging tijdens laden en lossen omdat het gas eerst moet worden verwijderd voordat het veilig is om de laadruimte te betreden.

Geen uitstoot van koudemiddel

Op het eerste gezicht lijkt de uitstoot van kooldioxide vanuit het koelsysteem naar de atmosfeer allesbehalve milieuvriendelijk. Maar dat is duidelijk niet het geval als we kijken naar de bron van de kooldioxide en de totale voetafdruk van koolstof van de apparatuur.

Kooldioxide wordt op diverse manieren toegepast in verschillende branches, zoals voedselverwerking, fabricage, het koolzuurhoudend maken van dranken en medicijnen. Aangezien het een veel voorkomend afvalproduct is van meerdere industriële productieprocessen, zoals de productie van kunstmest en olieraffinage, hoeven fabrikanten het koolzuur dat normaal gesproken in de atmosfeer verdwijnt, alleen maar op te vangen en deze na reiniging en condensatie naar gebruikers te distribueren.

Bovendien wordt bij de productie van diesel en vloeibaar stikstof respectievelijk ruim zeven en drie keer meer energie verbruikt dan voor de productie van vloeibare kooldioxide. Het gebruik van vloeibare kooldioxide in CryoTech-koelsystemen betekent dus dat de uitstoot van koudemiddel nihil is. Dat is vele malen meer milieuvriendelijk dan het gebruik van een traditioneel dieselsysteem of zelf andere cryogene systemen op basis van stikstof.

Ideale oplossing voor distributiebedrijven

Net als de systemen CT-10 en CT-10 Spectrum voor bakwagens is de CT-15 Spectrum-unit voor opleggers ontworpen met het oog op de meest veeleisende winkel- en distributiebedrijven. De unit kan maximaal drie onafhankelijke zones bedienen, elk met een maximale koelcapaciteit van ruim 7800 watt bij een omgevingstemperatuur van 30ºC en een temperatuur in de laadruimte van -20ºC. Dat is een ongekende capaciteit, wel 240% hoger dan de toonaangevende koelunits op diesel.

Gezien de unieke aard van de technologie, waaronder de afwezigheid van een condensorbuis, verandert de capaciteit van de unit niet als de omgevingstemperatuur stijgt of daalt. Het ontbreken van een dieselmotor betekent eveneens dat de capaciteit van de unit los staat van de bedrijfsmodus. Het maakt dus niet uit of de unit draait op voeding van het voertuig of op de elektromotor.

De CT-15 Spectrum verlaagt de temperatuur ook driemaal sneller dan een vergelijkbaar dieselsysteem. Tijdens routes waarbij meerdere afleveradressen worden aangedaan, kan de temperatuur dus sneller hersteld en nauwkeuriger geregeld worden. Hierdoor is de kans kleiner dat er producten verloren gaan, en zijn producten langer houdbaar. Bedrijven kunnen op deze manier hoge kosten voorkomen.

PIEK-normen ruim overtroffen

Thermo King heeft veel tijd besteed aan de ontwikkeling zodat de CT-15 Spectrum niet alleen voldoet aan de veeleisende PIEK-norm voor een laag geluidsniveau, maar deze ook ruim overtreft. De PIEK-regelgeving is hard op weg om de Europese norm voor geluidsarme apparatuur te worden.

Om 's nachts te mogen laden en lossen (23.00-07.00 uur) mag het geluidsniveau maximaal 60 dBA zijn. Tijdens de test wordt het geluidsniveau op zes plaatsen rondom het voertuig gemeten. Om voor certificering in aanmerking te komen mag het geluidsniveau nergens boven de 60 dBA komen. Om u een idee te geven, het niveau van achtergrondgeluid in een druk kantoor komt vaak al boven de 60 dBA (zie onderstaande illustratie).



Uit testen is gebleken dat de CT-15 Spectrum op het moment dat de unit het meeste lawaai maakt (tijdens verlaging van de temperatuur) nog altijd ruim 90% stiller is dan een vergelijkbare opleggerunit op diesel. Het is dan ook een van de stilste koelsystemen ter wereld.

Superieure betrouwbaarheid en minder onderhoud

Door gebruik te maken van minder componenten en onderdelen die onderhoud nodig hebben, heeft Thermo King met de CT-15 Spectrum een nieuwe norm voor betrouwbaarheid gesteld. Bovendien betekent het kleinere aantal onderdelen ook tot wel 15% minder onderhoudskosten in vergelijking met een soortgelijke dieselunit. Nogmaals, dankzij deze besparingen kan een bedrijf zijn wagenpark optimaal winstgevend maken.

Geringere belasting van het milieu

De CryoTech-serie wordt geproduceerd in de supermoderne fabriek van Thermo King in het Ierse Galway. Deze fabriek is sinds 2000 ISO 14001-gecertificeerd voor milieubeheer. Uit inspecties die regelmatig worden uitgevoerd door het Environmental Protection Agency blijkt een voortdurende vermindering van de directe belasting van het milieu.

Aangezien voor CryoTech-systemen bovendien geen motor of HFK-koudemiddelen nodig zijn, is er ook geen sprake van schadelijk afval dat verwijderd en vervoerd moet worden, zoals in het geval van een traditionele dieselunit. Tel daar de voortreffelijke mogelijkheden voor het recyclen van de apparatuur bij op en de impact op het milieu is nog lager.

De CT-10-koelunit voor vrachtwagen met één temperatuurzone en de CT-10 Spectrum-unit voor vrachtwagens met meerdere temperatuurzones zijn al een groot succes vanaf de lancering. In Scandinavië zijn ruim 200 units in gebruik en talrijke grote transportbedrijven plukken nu de vruchten van het CryoTech-systeem. Met de lancering van de CT-15 Spectrum breidt Thermo King de CryoTech-serie verder uit en biedt het bedrijf zijn klanten keuze uit milieuvriendelijke oplossingen om te voorzien in alle behoeften op het gebied van koeltransport.

Voor meer informatie: www.thermoking.nl
Publicatiedatum: