Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Korea houdt van groenten

Rijk Zwaan vult noviteitenschap Zuid-Koreaanse supermarktketen E-mart

Zuid-Korea heeft iets met groenten: de gemiddelde consumptie per persoon ligt er hoog en de teelttechniek bevindt zich op een heel behoorlijk niveau. Voor Rijk Zwaan vormt het land een steeds interessantere markt. Koreanen eten veel groente en hebben een specifieke voorkeur voor bladgroenten en hete pepers. Daarnaast is er een aantal typisch Koreaanse specialiteiten, zoals het op Chinese kool gebaseerde Kimchi. Een typisch Koreaanse gewoonte is ook om slabladeren te gebruiken als een soort wrap, gevuld met geroosterd vlees en saus; de typische Korean BBQ.

De tuinbouw in Zuid-Korea is vrij geavanceerd. Groenteteelt is er over het hele land en vindt voornamelijk plaats in de vollegrond en zogenaamde plastic multispankassen. Belangrijke gewassen zijn hete peper en Chinese kool, met respectievelijk 60.000 en 50.000 hectare, maar ook tomaat, meloen en bladgewassen worden er veel geteeld.



Drie jaar geleden startte Rijk Zwaan een ambitieus samenwerkingsproject met supermarktketen E-mart, dat met 130 filialen goed is voor ongeveer 35 procent marktaandeel in Zuid-Korea. De samenwerking komt in de winkels vooral tot uiting
in een speciaal noviteitenschap, waar Rijk Zwaan de invulling van mag verzorgen. Via een opvallende display worden noviteiten stap voor stap aan de consument voorgelegd. De producten worden zorgvuldig gekozen op basis van smaakvoorkeuren en eetgewoonten van de Koreaan.

Zo is de trostomaat in Korea nog relatief onbekend, maar valt de smaakvolle cocktailtrostomaat Amoroso RZ er met zijn presentatie en zoete smaak toch in zeer goede aarde. Net als de cocktailkomkommer, die door zijn knapperige bite ideaal is als tussendoortje. Beide producten hebben inmiddels dan ook de weg naar het reguliere groenteschap van E-mart gevonden. Een perfect bewijs dat deze manier van samenwerking vruchten afwerpt.



Via de display kunnen niet alleen nieuwe productvarianten worden getoond, maar ook nieuwe gebruikswijzen worden geïntroduceerd. Zo zijn Koreanen nog niet bekend met de gemengde salade en kunnen gemakssla-varianten als Salanova® en Salatrio in Korea een compleet nieuwe markt openbreken. Video’s bij de display en aantrekkelijke verpakkingen versterken de boodschap en maken het plaatje compleet. De samenwerking met E-mart is voor Rijk Zwaan een zeer succesvolle manier om in direct contact te komen met de consument.

Bron: Chainmail, Rijk Zwaan
Publicatiedatum: