Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Crisis heeft nauwelijks gevolgen voor supermarktbranche

De supermarktbranche lijdt amper onder de economische crisis, zo blijkt uit onderzoek van IRI Nederland dat werd uitgevoerd in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Joris Boer is consultant business & consumer insights bij IRI Nederland. Volgens hem heeft de recessie een ware ravage aangericht in het bankwezen en de autobranche.

Uit het onderzoek van IRI blijkt volgens hem echter dat de recessie geen enkele impact heeft op supermarkten, omdat onder meer out-of-home het momenteel zo slecht doet. Mensen gaan volgens hem minder vaak uit eten en kiezen ervoor om met vrienden thuis te eten. Consumenten kiezen dan voor goede producten die best wat mogen kosten. Hier kunnen fabrikanten en retailers volgens Boer flink van profiteren.

Wel neemt volgens Boer in het algemeen de prijsgevoeligheid van de consument toe. Dat heeft volgens hem echter weinig met de crisis te maken. Consumenten letten namelijk al sinds 2007 steeds meer op de prijs van producten. Die prijsgevoeligheid is volgens hem mede door de retailers zelf ontstaan. Retailers kiezen volgens hem zelf voor vaste prijsverlagingen en verhogen daarbij de promotiedruk door te kiezen voor diepere acties.

Bron: Retailtrends
Publicatiedatum: