Zee-overslag Zeeuwse havens daalt met 23% in eerste half jaar
Via de havens van Vlissingen en Terneuzen wordt een zeer gevarieerd aanbod van producten overgeslagen. In algemene zin geldt dat in alle productgroepen sprake is geweest van een terugval. Grootste procentuele daler was, afgezien van de qua volume te verwaarlozen containeroverslag, de productgroep Ro/Ro. De overslag van aardolie en aardolieproducten, het marktsegment dat in de Zeeuwse havens in absolute zin het grootste overslagvolume omvat, bleef nagenoeg stabiel. Qua verschijningsvorm blijven droge en natte bulk, met circa tweederde van de totale overslag, de belangrijkste productgroepen.
Traditiegetrouw vormt de import van goederen de grootste zeeoverslag activiteit in de Zeeuwse havens. Via zee komen meer producten binnen dan dat er weg gaan. Dat blijft ook in het eerste half jaar van 2009 het geval. De daling in import en export was relatief even groot.
Binnen de zogenaamde Hamburg-Le Havre range, dit zijn de zeehavens in West Europa, hebben de meeste havens het afgelopen halfjaar te kampen gehad met een vrij aanzienlijke neergang. Zo kenden Rotterdam en Antwerpen een daling van respectievelijk 13 en 20 procent en daalde de zeeoverslag in Gent en Hamburg met 28,7 en 21,7 procent.
Ondanks de economische recessie wordt in het havengebied nog volop geïnvesteerd door bedrijven en Zeeland Seaports. Projecten als de aanleg van de Scaldia Container Terminal (gereed medio 2010) in Vlissingen-Oost en het glastuinbouwproject in Terneuzen bieden nu tijdens de bouwfase al volop werk. In de exploitatiefase, vanaf begin volgende jaar, zullen deze projecten voor een aanzienlijke toename van de werkgelegenheid in de Zeeuwse havengebieden zorgdragen.
Bron: Zeeland Seaports