Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voorzitter Rita Demaré van de REO Veiling:

"Vereniging van telers in afzetcoöperatie een meerwaarde"

Voorzitter Rita Demaré van de REO Veiling luisterde enkele weken geleden tijdens een studienamiddag naar Hein Deprez, de drijvende kracht achter de Univeg-groep. Dat schrijft zij in het voorwoord van de onlangs verschenen REO actueel. "Tijdens zijn uiteenzetting werd bijzonder sterk benadrukt hoe belangrijk het is voeling te houden met de consument en de klant. Weten wat de klant wil, dat snel absorberen en omzetten tot marktgericht produceren, is zowat de rode draad door het denken en handelen van de Univeg groep."

Demaré vervolgt: "Het dagelijks contact met de grootdistributie zorgt er trouwens voor dat, in de economisch woelige tijden die we nu meemaken, er voldoende snel gereageerd wordt op de signalen uit de markt. Dit deed me terugdenken aan het crisisjaar 1995 die in Nederland zorgde voor het dooreenschudden van de productie. De kerngedachte bij onze Nederlandse collega’s was toen : ‘de keten moet verkort worden’. Voor ons Vlamingen, waar de grootdistributie dankzij het simultaansysteem dagelijks mee deelneemt aan het verkoopsproces in de veilzaal, was dit een bevreemdende gedachte. Dit betekende bijna zoveel als schaf onze coöperaties af.

De beide verhalen samen tonen duidelijk dat de lijnen die de voorbije jaren uitgezet zijn op onze veiling belangrijk en noodzakelijk waren. De investering in een nieuwe veilzaal op de REO Veiling vorig jaar en de gemeenschappelijke vernieuwing van het simultaan- en thuiskoopcircuit gepland voor het komende jaar, moeten ervoor zorgen dat wij de polsslag van de markt dagelijks kunnen waarnemen en evalueren, dit zowel als producent maar evenzeer als coöperatie.

Waar het als modern bedrijf en als bedrijfsleider nog geen jaar terug totaal niet stond om te stellen dat je conservatief was, is dit nu de kernboodschap van de uiteenzetting van Hein Deprez. Bijzonder belangrijk vindt hij in deze context de zorg voor de thuismarkt. Vanuit Vlaanderen opererend, is dit voor hem de Belgische, Nederlandse en Duitse markt. Vanuit West-Vlaanderen durven we daar toch ook Frankrijk bij vermelden. Aanvoelen wat onze klanten wensen en wat de veranderingen op korte en middenlange termijn zijn op deze thuismarkten, is een noodzakelijke investering in een economisch moeilijker omgeving.

Bij het opstarten van de commerciële afdeling binnen de REO Veiling twee jaar terug, was het doel om op een permanente wijze in contact te staan met onze klanten. Spontaan werd het marktmanagement regionaal ingedeeld, onder andere omwille van de cultureel-zakelijke verschillen in benadering in de verschillende afzetregio’s. Voor Frankrijk, Duitsland, Nederland en België, goed voor 85% van onze omzet, hebben we op dit ogenblik medewerkers die de polsslag van de markt aanvoelen. Ze zorgen meteen voor een duidelijke terugkoppeling van de noodzakelijke signalen naar u als producent. Een dosis conservatisme mag immers gekruid worden met een realistische portie vernieuwingsdrang.

Als groente- en fruitsector is het belangrijk dat wij op de Belgische markt een direct contact hebben en behouden met de grootdistributie die als geen ander ons kwaliteitsvol Belgisch product kan positioneren in de markt. Daarnaast is het belangrijk dat dit directe contact, liefst via onze exporteurs, er ook is op onze buitenlandse thuismarkten. Ook daar is het immers belangrijk om onze troeven en opportuniteiten permanent en direct te kunnen vertalen in een actieve benadering van de markt.

Vanuit de ervaring in de markt van de convenience groenten, werd eind vorig jaar reeds de druk op de markt ervaren. De groei is voorlopig gestagneerd en het aanbod wordt aangepast door goedkopere producten aan te bieden. Nochtans geloven zowel de Franse producenten van versneden groenten als Univeg in de groei van deze markt eens de economische crisis voorbij is. Het is dus ook hier belangrijk als producenten om morgen klaar te staan als de markt zich herstelt van de economische crisis.

Samen met Acorpack werken wij aan de mogelijkheid om de producten uit onze regio de noodzakelijke toegevoegde waarde te geven voor de markt van morgen. Tijdens de moeilijke verkoopsperiode die we nu kennen, doen we er echter alles aan om een kwaliteitsvol en betrouwbaar product bij de consument neer te zetten. Een actie, zoals bij het witloof, waarbij de kwaliteit van het product op het winkelpunt opgevolgd wordt, is belangrijk om het consumentenvertrouwen elke dag waard te zijn. Ook al is dit nu niet steeds zichtbaar, toch vormt het verenigd zijn van telers in een afzetcoöperatie een meerwaarde en maakt dit de toekomst van de meerdere telers mogelijk. In het spel van vraag en aanbod van verse producten zullen over een langere termijn de producenten een faire prijs krijgen en vragen we aan de distributie een correcte marge toe te passen. Alleen dit zal kwaliteitsvolle, gezonde groenten en fruit garanderen aan de consument."

Bron: REO Actueel
Publicatiedatum: