De grootste nieuwe investeerder is Index Ventures, bekend van onder meer Skype, MySQL en Last.fm. Tevens participeren King Street Ventures en andere bestaande aandeelhouders in de kapitaalinjectie. De investering wordt onder meer gebruikt om de positie van Just-Eat als marktleider in Nederland, Groot-Brittannië, Denemarken, Zweden, Ierland en België verder te verstevigen en uit te breiden naar nieuwe markten binnen en buiten Europa.
"Het is ons doel om mensen over de gehele wereld de mogelijkheid te bieden gemakkelijk, snel en betrouwbaar eten te kunnen bestellen," aldus Klaus Nyengaard, CEO van Just-Eat. "We zien een duidelijke groei in de vraag naar onze service. Belangrijke reden daarvoor is dat we naast onze bestelservice meer diensten aanbieden, zowel voor consumenten als voor ondernemers." Zo biedt Just-Eat passende bijgerechten aan en kunnen ondernemers pizzadozen, menukaarten en zelfs scooterverzekeringen afsluiten. "Met de nieuwe investering kunnen we onze diensten nog verder uitbreiden en onze klanten optimale service blijven verlenen," vertelt Nyengaard.
Stabiele groeimarkt
"De markt voor het bezorgen van maaltijden groeit zo'n 9 procent per jaar en heeft bewezen zelfs in economisch moeilijke tijden te floreren," aldus Ben Holmes, partner bij Index Ventures. In Nederland groeit Just-Eat.nl zelfs met zo'n 15 procent per maand.Volgens Laurens Groenendijk, Managing Director van Just-Eat Benelux en tevens lid van het internationale management team, heeft de continue groei van de bestelmarkt verschillende oorzaken. De belangrijkste reden is het gemak waarmee maaltijden online besteld kunnen worden. Geen gedoe met taalbarrières en lastige namen van gerechten waardoor miscommunicatie kan ontstaan. Maar ook de mogelijkheid om online te betalen is voor mensen een belangrijke reden. Verder draagt de toenemende kwaliteit van bezorgrestaurant en het straatbeeld van rondrijdende bezorgers bij aan de marktgroei. "Mensen worden op straat vaak op het idee gebracht om eten te bestellen. En met de goede kwaliteit en het ruime aanbod van bezorgrestaurants wordt dat steeds aantrekkelijker," aldus Groenendijk.
Direct contact
Het grootste deel van de aangesloten restaurants zijn lokale en onafhankelijke horeca ondernemingen. Met de gepatenteerde technologie van Just-Eat staan deze restaurants direct met hun klanten in contact waardoor de bestelprocedures geordend en efficiënt verlopen. Hiermee kan Just-Eat haar klanten na een bestelling meteen een opdrachtbevestiging en verwachte bezorgtijd terugsturen. Just-Eat beschikt over 6000 aangesloten restaurants, waarvan ruim 1300 in Nederland en verwerkt in Europa meer dan een miljoen bestellingen per maand.Bron: Just-Eat