Met de productie is ook de Nederlandse export tussen 2000 en 2007 met 30% teruggelopen. In de export zijn Duitsland, Italië en Frankrijk stabiel gebleven. Het binnenlands gebruik is in de afgelopen jaren met 27% afgenomen. In Nederland is het belang van de supermarkt in de afzet van groenten en fruit heel groot, maar voor radijs heeft de supermarkt slechts een klein aandeel dat van 2005-2008 licht is gestegen met 3%.
Nicheproduct
Wat is er aan de hand met de radijs? De radijs is relatief onbekend bij de consument, een nicheproduct voor de echte liefhebber. Voor sommige consumenten is de radijs te scherp, voor anderen juist te waterig. Bovendien is de consument vrij onbekend met de mogelijkheden van radijs.GroentenFruit Bureau ziet grote mogelijkheden voor de radijs als deel van het groenteassortiment en draagt bij aan 2 ons groenten en 2 stuks fruit. Voor radijs kan meer merk-productwaarde worden gecreëerd met een eigen productspecifieke campagne, bijvoorbeeld de radijs neer te zetten als gezonde snack of als smaakmaker. Een dergelijke campagne kan mooi profiteren van en aansluiten op de generieke promotiecampagne 2x2 van het GroentenFruit Bureau die dit najaar start.
Bron: Paul Ras, GroentenFruit Bureau