"Meer mogelijkheden om klantgericht te werken"
Eind maart van het jaar ging het tijdens de Algemene Ledenvergadering van FrugiVenta nog over ketensamenwerking. Pas als die op gang zou komen, konden de partners in de keten de marktkansen die er zijn voor de volle 100% benutten, was de conclusie. "Bij FrugiVenta zijn we in het algemeen voorstander van verticale samenwerking, meer nog dan van horizontale samenwerking", zegt secretaris Leo Welschen van de brancheorganisatie."Bij verticale samenwerking heb je meer mogelijkheden om zowel de consument als de supermarkt klantgericht te bedienen. Het handelsbedrijf kan de telers dankzij de directe banden veel gerichter aansturen vanuit de marktwensen. Als teler én handelaar ben je in de positie om veel betere afspraken te maken met je klant. Natuurlijk, de telers zullen hopen dat ze met deze stap meer van de nettomarge kunnen binnenhalen, dankzij de winst van de verkoopbedrijven die nu aan hen toekomt. Maar laat ze niet vergeten dat ze ook veel meer kosten binnenhalen. Er ligt ook een uitdaging om die kosten in de hand te houden. Het gehele traject moet wel efficiënt blijven verlopen. Er zullen goede afspraken gemaakt moeten worden om deze situatie, met de handelshuizen erbij, goed te borgen in de nieuwe organisatie."Leo Welschen (FrugiVenta)
'Je komt verder als je beiden één doel hebt'
Ook marketing manager Marcel Barten van Rijk Zwaan Nederland is optimistisch. "Wij zijn voorstander van ketensamenwerking. Het kan in deze tijd ook bijna niet anders, je ontkomt er niet aan om het telen en het vermarkten goed op elkaar te laten aansluiten. Alleen door samen te werken kun je de consument geven waar hij op zit te wachten. Neem alleen maar het gehele logistieke proces. Je hoeft geen tijd meer te verspillen. Ook op het gebied van kwaliteitseisen kun je een veel betere aansluiting waarborgen. In je commerciële afspraken kun je als één team werken. Je komt als partners verder als je beiden hetzelfde doel hebt. Door de samenwerking krijgen wij als Rijk Zwaan naar verwachting ook een nog betere vertaling van de wensen uit de markt. Ook voor ons als zaadbedrijf is het belangrijk dat we signalen verderop uit de keten goed in het veredelingstraject kunnen inpassen. Hoe eerder we horen dat het roer om moet, hoe liever het ons is."Marcel Barten (Rijk Zwaan)
"Deze stap doet een groot beroep op de leden"
Zijn collega, business area manager North Europe Eric Egberts van De Ruiter Seeds: "Ik kan alleen maar constateren dat het plan goed past in het streven om de transactiekosten in de gehele keten te verlagen. Dit kan de efficiency bevorderen en de telers meer grip in de keten geven. Maar er is ook een andere kant aan het verhaal, die van de agency kosten: de teler krijgt nu de kosten die voorheen voor het verkoopbedrijf waren. Daar staat tegenover dat de winst van de verkoopbedrijven nu naar de telers komt. Deze stap doet een groot beroep op de leden: zij krijgen er ineens een heel andere taak bij. Ik hoop in ieder geval dat de samenwerking ervoor zorgt dat wij ook vaker met de handelshuizen om de tafel kunnen gaan zitten. Tot nu toe gebeurde dat beperkter. Er liggen bij ons zoveel initiatieven op de plank, dat ik bijna zou willen zeggen: kom maar op!"Eric Egberts (Ruiter Seeds)
"Nu kan de belofte waargemaakt worden"
Voor Hans van Es, directeur van de Dutch Produce Association (DPA), is de krachtenbundeling onderdeel van een ideaalplaatje dat DPA voor de sector heeft. "Deze stap past precies in de lijn die we al vele jaren propageren richting de aangesloten leden: dat clusteren essentieel is met het oog op de toekomst. En bij samenwerken denken we niet allen maar aan horizontale samenwerkingsverbanden, maar juist aan verticale integratie: dus het toenadering zoeken tot handelsbedrijven. Wat het voor mij nog een extra accent geeft, is dat ik twaalf jaar terug aan de basis heb gestaan van het toenmalige VDN. Dit is voor mij de stap die versdirect.nl nog moest zetten om de belofte van toen definitief te kunnen waarmaken. Als DPA zijn we ervan overtuigd dat je schaalvergroting nodig hebt om succesvol te kunnen opereren in de Europese markt. Je kunt zaken als marketing, ICT, logistiek en dergelijke alleen maar goed oppakken als je een bepaalde omvang hebt. Je ziet nu dat er in Nederland een ontwikkeling in gang is gezet dat zich zes, zeven groepen gaan aftekenen. Versdirect.nl is er daar één van."Hans van Es (DPA)
Bron: DiVers, Versdirect.nl