Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijzenslag A-merken mogelijk gevolgen voor verse producten

Supermarktketens Jumbo en Albert Heijn zouden in navolging van de prijsverlagingen voor A-merken ook de prijzen voor verse producten kunnen verlagen. Als zij een prijzenslag ontketenen voor verse producten, zal dat gevolgen hebben voor leveranciers en veehouders.

In 2007 heeft supermarktketen C1000 een prijzenslag in verse producten ontketend door de prijzen voor vlees sterk te verlagen. Andere ketens namen de prijsverlagingen over, maar de vleesprijzen stegen al snel weer. Nu Jumbo en Albert Heijn de prijzen voor A-merken hebben verlaagd, wordt ook gevreesd voor een prijzenslag in verse producten. Deskundige Gerard Rutte denkt dat het zo`n vaart niet zal lopen. Volgens hem moeten supermarkten de marge die zij verliezen op A-merken terugverdienen op de versafdelingen.

Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland denkt dat verdere prijsontwikkelingen afhankelijk zijn van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in de economie. Als het daar slechter gaat, zullen supermarkten de prijzen verder verlagen. Lagere prijzen voor verse producten worden doorberekend aan de leverancier en hebben zodoende ook gevolgen voor veehouders.

Bron: Boerderij
Publicatiedatum: