Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
beloning voor beheerst produceren en goed werkgeverschap

Prijzen Horti Businessgame uitgereikt

Op donderdag 9 juli werden op de Priva Campus in De Lier de prijzen aan de winnende teams in de HORTI BusinessGame uitgereikt. De spelers met de beste visie op afzet, personeel èn optimale productie verschenen op het podium. Zij ontvingen hun bekers uit handen van Meiny Prins, Art van Duyn, Rob Baan en Tjibbe Joustra.



De avond werd ingeleid en aan elkaar gepraat door Priva-directeur Meiny Prins. In haar welkomstwoord voor de ongeveer honderd aanwezigen stipte ze uiteraard aan dat de Game technisch niet vlekkeloos verliep. Hoewel er een bekende gamesoftwareontwikkelaar was ingezet, bleek de agrarische praktijk toch erg lastig in een game te vangen. Meiny Prins daarover: "Naar mijn mening zegt dat wel iets over onze sector. Hier is het blijkbaar lastiger ondernemen dan in, laten we zeggen, een koekjesfabriek. Des te knapper is het als je in die omgeving toch succes weet te boeken.’ In die zin, zo zei Meiny Prins, heeft ook de organisatie van de Game geleerd. Innoveren en ondernemen gaan met vallen en opstaan. Momenteel wordt gezocht naar en gesproken met partners die een volgende versie naar een hoger plan kunnen tillen. In de ogen van Meiny Prins moeten we verder met dit initiatief, want "een Game als dit is voor iedereen in de sector en ook voor studenten buitengewoon waardevol."

Aantallen versus geld

Na Meiny Prins was even het woord aan de geestelijk vader van de Game, de futuroloog Prof. Dr. Wim de Ridder. Deze benoemde een aantal opmerkelijke gebeurtenissen binnen de Game. Zo viel het hem op dat in de agrarische sector blijkbaar een sterke reflex tot productmaximalisatie leeft. Veel produceren, is het devies. Naar zijn mening zou de focus anders moeten liggen: "Het gaat niet om het aantal, maar om het geld. Er waren poules waar men elkaar door die veel te hoge productie kapot concurreerde. De beste poules waren die, waarin de teams gezamenlijk veel meer winst genereerden. De conclusie in de game is: productieoptimalisatie leidt tot omzetmaximalisatie."

Winnaars

De winnaars in de vier categorieën (Rozen, Tomaten, Studenten en Innovatie) hebben precies op die sleutelfactoren gewonnen. De categorie Rozen werd gewonnen door het team van Hobaho. Hun verklaring voor die winst: ‘Onze strategie was eigenlijk heel simpel. We hebben elke keer rustig wat bijgebouwd. We hebben het bedachtzaam en consistent uitgebouwd, we gingen niet direct voor het grote geld.’ Bij Tomaat kwam de hoofdprijs terecht bij TomsMaten. Dit team, bestaande uit vijf controleurs van het Productschap Tuinbouw, had eerst veel tijd in de keuze voor de afzetstrategie gestoken. "Dat hebben we daarna rustig volgehouden." Het team ontving hun beker uit handen van Rob Baan, directeur van Koppert Cress. Hij was vooral te spreken over de aandacht van dit team voor de kwaliteit van de mensen in de organisatie. "Het winnende team liet zich in slechtere tijden niet verleiden om te experimenteren met personeel." Het beste studententeam ontving niet alleen een beker, maar ook een geldprijs van € 2.500,-. Hun geheim: veel innoveren en vasthouden aan goed personeel. Hun tegenspelers waren daarin veel minder consequent.

Meiny Prins, ten slotte, reikte de prijs uit aan het meest innovatieve team. Hierbij viel op dat juist niet de grootste bedrijven in de Game het meest innovatief waren. ‘Hun bedrijven waren zelfs wat kleiner dan gemiddeld, maar behalen daarmee wel, soms veel, betere economische prestaties dan gemiddeld.’ Dit laatste past geheel in het toekomstbeeld dat Prof. Dr. Wim de Ridder ook al schetste: "Schaalgrootte wordt veel minder belangrijk dan velen nu nog denken. Het gaat erom, een veel beter gevoel te krijgen bij de afzet. Vraaggestuurd produceren wordt belangrijker dan schaalvergroting."
 
Publicatiedatum: