Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
10 aanbevelingen voor bedrijfscontinuïteitsplan

Wees voorbereid op een pandemie

De meeste leidinggevenden weten dat er maatregelen moeten worden genomen bij het uitbreken van een pandemie, maar stellen deze uit. Zij zien de urgentie van de situatie vaak niet in. Een goede voorbereiding voor u en uw bedrijf, begint met een analyse van uw processen en functies. Waar liggen uw prioriteiten? Als u al een bedrijfscontinuïteitsplan heeft, kunt u dat eenvoudig aanpassen aan de kenmerken van een grieppandemie.

U kunt ook zelf uw eerste bedrijfscontinuïteitsplan maken, gericht op een grieppandemie. Dit plan hoeft niet enorm uitgebreid te zijn. Misschien heeft u aan een paar A4-tjes genoeg. Dit kunt u daarna verbreden naar andere risico’s die uw continuïteit in gevaar brengen. Het ministerie van VWS heeft een tienpuntenplan opgesteld om u te helpen bij het opstellen van zo’n plan

De aanbevelingen zijn:

1. een persoon in uw bedrijf aanwijzen die verantwoordelijk is voor de voorbereiding op een grieppandemie
2. informatie over de grieppandemie opzoeken
3. inventariseren welk personeel tijdens het werk verhoogd risico op besmetting loopt
4. nagaan wat u als werkgever kunt doen om ervoor te zorgen dat uw personeel zo min mogelijk wordt blootgesteld aan een griepvirus
5. bij uw klanten nagaan welke van de door u geproduceerde producten en diensten zij echt nodig hebben tijdens een grieppandemie
6. activiteiten inventariseren die essentieel zijn voor de levering van producten en diensten aan uw klanten en voor het blijven functioneren van uw organisatie tijdens een grieppandemie
7. in kaart brengen welke mensen en middelen u voor de beschreven activiteiten nodig hebt
8. inventariseren of u bij een personeelsuitval van 10 procent, 30 procent en 50 procent tijdens een grieppandemie de benodigde activiteiten, producten en diensten kunt blijven leveren
9. nagaan bij uw leveranciers of zij de producten en diensten die u echt nodig heeft, kunnen blijven leveren tijdens een grieppandemie
10. uw financiële risico’s in geval van een grieppandemie inventariseren

Bron: Handleiding bedrijfscontinuïteit bij grieppandemie van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Publicatiedatum: