VK: supermarktklant kijkt naar prijs en kwaliteit
Volgens het Institute of Grocery Distribution (IGD) zijn het vooral de merknamen met een sterke traditie die profiteren van het huidige economische klimaat. 44 procent van de consumenten zegt dat de betrouwbaarheid van smaak en kwaliteit voor hen een belangrijk pluspunt is van merkproducten. 27 procent zegt een voorkeur voor bepaalde merken te hebben omdat ze ermee zijn opgegroeid. Overigens meent 66 procent van de winkelbezoekers dat de kwaliteit van de huismerken is toegenomen.
De kleine discounters krijgen meer winkelbezoekers. Bijna een kwart van de consumenten zegt (vaker) bij een discounter boodschappen te zullen doen als deze eenvoudig van werk of thuis te bereiken is. Supermarkten en levensmiddelenproducenten wedijveren om kwaliteit en de meest effectieve onder hen zullen volgens IGD het meest profiteren van het huidige economische klimaat. Van de levensmiddelenproducenten heeft 43 procent zijn aanbiedingen en promoties uitgebreid en 42 procent heeft het formaat van producten aangepast aan nieuwe consumententrends.
Bron: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit