Een meerderheid van de consumenten zegt dat de kans groter is dat ze een product gaan kopen als ze het eerst hebben mogen proeven. Vrijwel alle ondervraagden vinden het leuk om nieuwe producten te proberen. Circa de helft van de respondenten geeft aan dat sampling hun mening over het gesamplede product in positieve zin heeft veranderd. Met name sampling in store trekt potentiële klanten over de streep. Van de ondervraagde non-buyers in store geeft bijvoorbeeld maar liefst 58% aan dat het sample hun mening over het product positief heeft beïnvloed. Sampling op straat scoort minder, hoewel nog altijd ruim een kwart van de ondervraagden op straat melding maakt van een positief effect.
Lange termijn
Motivaction onderzocht ook de langetermijneffecten van sampling. Pieter Paul Verheggen – directeur business development Motivaction: "We hebben potentiële consumenten uit 2003 – met plannen om een gesampled product te kopen – nog eens benaderd in 2007. Daarbij vonden we in 2007 een grote groep consumenten die niet eerder met het product in aanraking waren gekomen en toch sinds 2003, ná de samplingactie, vaste consument waren geworden! Je kunt dan geen een-op-een-relatie meer aantonen met die actie, maar de verandering in hun aankoopgedrag is heel opvallend. Nog interessanter is dat er wat betreft aankoopgedrag op lange termijn helemaal geen grote verschillen zijn tussen personen binnen de doelgroep en daarbuiten. Daarom moeten marketeers ook hun doelgroep niet te strak afbakenen. Met een bredere doelgroep zou het rendement, op langere termijn, wel eens veel hoger kunnen zijn."Kwaliteit van uitvoering
In het samplingonderzoek is ook een verband aangetoond tussen de kwaliteit van de samplingactie en een positieve waardering voor het product. Voor mensen die de actie waardeerden was de kans groter dat ze ook het sample positief waardeerden. Waardering van de actie bleek met andere woorden (mede) een goede voorspeller van het aankoopgedrag op korte en langere termijn.Bron: Motivaction