Consument grijpt naar basisproducten in crisistijd
Vanaf juni 2008 was er een duidelijke overgang van de traditionele kant-en-klaarmaaltijden naar de maaltijddragers, aldus de promotiedienst. "In de eerste jaarhelft tekende de aankoop van de traditionele verse kant-en-klaarmaaltijden nog een maandelijkse groei op. In juli viel die groei terug op nul. Daarna werden negatieve cijfers voor die categorie opgetekend. In oktober 2008 werd met -14,2 procent een dieptepunt bereikt", luidt het.
De maaltijddragers profiteerden daarentegen van de crisis en kenden vanaf april "mooie, continue groeicijfers tot +20 procent in oktober". "De Belg kookt opnieuw meer zijn potje met basisproducten. Niet alleen met verse aardappelen, maar ook met vers vlees en verse groenten", aldus VLAM.
In 2008 stegen de aankopen van die verscategorieën "aanzienlijk" in vergelijking met 2007. "De aankopen van verse groenten groeiden vorig jaar met 7 procent. Vers vlees steeg met bijna 2 procent en vers gevogelte zelfs met ruim 4 procent". Naast bereide maaltijden (-2 procent) kocht de consument vorig jaar onder andere ook minder ontbijtgranen (-2,2 procent), yoghurt (-2,4 procent) en verse vis en schaaldieren (-3,8 procent) in vergelijking met 2007.
Klik hier voor het Vlam-activiteitenverslag.
Bron: Belga