Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Greenports wil banden met Schiphol aanhalen

Greenports, de gebundelde agrarische sector van de vijf voornaamste tuinbouwgebieden in Nederland, wil de banden met Schiphol aanhalen. Frans Tielrooij, voorzitter van het Platform Agrologistiek, verklaart dat de land- en tuinbouwsector intensief overleg voert met de mainport Rotterdam. Daardoor is in de Rotterdamse haven geïnvesteerd in faciliteiten voor de tijdelijke koelopslag en verwerking van bloemen, groentenladingen, fruit en fruitsappen. Met de Schiphol-gemeenschap ontbreken dergelijke contacten.

Voor Schiphol zijn er voldoende redenen om het overleg met Greenports te intensiveren. De import van alle goederen op Schiphol bestaat voor circa de helft uit agrologistieke producten. In waarde uitgedrukt vertegenwoordigen deze producten slechts 5%. Machines/elektronica, optiek en kunststoffen/chemie vertegenwoordigen een hogere waarde met respectievelijk 52%, 18% en 10%. De agrologistiek lijkt echter beter bestand te zijn tegen de economische recessie dan de hightech en automotive industrie.

In het rapport 'De agrologistieke kracht van Nederland 2009' wordt het belang van agrologistiek voor de Nederlandse economie aangetoond. Dagelijks wordt circa 25 ton volume naar supermarkten getransporteerd. In de sector zijn 150.000 mensen werkzaam.

Bron: MD Weekly
Publicatiedatum: