MVO-rapporten voor FresQ- en Prominent-telers
Om het meten van de mate van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) te realiseren, hebben de studenten een vragenlijst ontwikkeld. De studenten hebben door middel van een vraag en antwoord gesprek met de telers, de verworven informatie met betrekking tot strategie, maatschappij, mens en milieu in een statisch model verwerkt. Dit model is tegen de MVO-meetlat geplaatst. Het onderzoek wees uit dat onze branche zeker maatschappelijk verantwoord onderneemt, maar dat, afhankelijk van de inrichting van een bedrijf op bepaalde onderdelen nog van elkaar geleerd kan worden. De deelnemende telers weten door dit onderzoek hun eigen plaats op de MVO-ladder. Met deze wetenschap bepaalt een ieder op welk punt er een verbeterslag gemaakt kan worden. Een mogelijk vervolgonderzoek wordt zeker op prijs gesteld. Het is dan mogelijk om als branche en als bedrijf de groei ten aanzien van MVO te meten.
Voordat het uiteindelijke rapport aan de vertegenwoordigers van Prominent en FresQ (Arne van Aalst en Jacco Vooijs) feestelijk werd overhandigd hielden Alex van der Zwart (Concernz csr consulting) en Gert Kögeler (Eosta) een presentatie over hun visie ten aanzien van duurzaam ondernemen. De studenten werden namens FresQ en Prominent hartelijk bedankt voor het in beeld brengen van MVO voor beide organisaties. Na het dankwoord ontvingen de individuele ondernemers hun MVO rapportages.