Innovatief containerconcept geeft Rotterdamse haven nieuwe stimulans
Cargoshell is een innovatieve container die kan worden geïntegreerd in de huidige, gestandaardiseerde transportketen. Cargoshell, een inklapbare container van composiet, maakt het mondiale vervoerssysteem milieuvriendelijker (met name de CO2-reductie is significant) en verlaagt de bedrijfseconomische kosten. "Is dit nu de oplossing?,"vroeg wethouder Lucas Bolsius zich af tijdens zijn toespraak. "De haven moet innoveren, juist in tijden dat het tegen zit. Mijn hart klopt dan ook heel snel van dit innovatieve idee, dat past bij de Rotterdamse haven."
Bart Kuipers, haveneconoom en verbonden aan de Erasmus Universiteit, noemde in zijn toespraak Cargoshell de oplossing voor de crisis waarin de Nederlandse Havens zich op dit moment bevinden. Cargoshell biedt volgens hem antwoord op alle problemen waar de havens mee kampen, zoals vervoer van lege containers, CO2-uitstoot (de havens in Nederland zijn goed voor 20% van de nationale CO2-productie) en concurrentie. De voordelen van composiet (vezelversterkte kunststof) werden nogmaals benadrukt door Erik de Ruijter, algemeen directeur Nederlandse rubber-, lijmen kunststofindustrie. Door gebruik van composiet is een enorme energiebesparing (en dus CO2- reductie) mogelijk in Cargoshell. Daarnaast bieden de eigenschappen van composiet unieke functionaliteit aan Cargoshell.
Het gisteren gepresenteerde prototype bewijst dat het idee van René Giesbers realiseerbaar is. Het is nu aan de industrie, de overheid en financiële partijen om de stap te maken van de initiële plan- en ontwikkelfase naar productie op grote schaal.
Meer informatie over Cargoshell kunt u vinden op www.cargoshell.com