Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dick Voskamp en Hans Derks van FrEsteem:

"De telers hebben het bij ons voor het zeggen"

Tholen - Dick Voskamp en Hans Derks hebben binnen FrEsteem, verkoopdochter van FresQ, de verantwoordelijkheid om voor hun leden de hoogst mogelijke tomaten- en paprikaprijs te realiseren. Vooralsnog zijn die prijzen niet al te hoog. Toch blijven de verkopers hoopvol. "In de tomaten is het tot week 18 redelijk goed gegaan. Die goede start hebben we in de paprika's niet gehad. Maar het jaar is nog niet voorbij. Pas aan het einde van het jaar kun je de streep trekken", zeggen de verkopers.


Dick en Hans

Met een areaal van 300 hectare tomaten, 150 hectare paprika's en 5 hectare komkommers is FrEsteem een forse partij geworden in de glasgroentensector. Het team tomaten- en paprikaverkopers van FrEsteem telt respectievelijk negen en drie verkopers. "We zitten dicht op de telers. Sterker nog, onze telers bemoeien zich overal mee", lacht Dick. "Het grote voordeel is dat we als telersvereniging vrij zijn om die samenwerking aan te gaan die ons de benodigde meerwaarde levert. Het streven is dan ook om een zo breed mogelijke klantenkring op te bouwen waarmee we de meeste markten kunnen bedienen. Dat betekent ook wel eens dat we tegen ons zin moeten verkopen maar we blijven ten allen tijde baas in eigen huis."

Dick nam namens FrEsteem deel aan de gesprekken met The Greenery tot samenwerking bij de afzet van tomaten. Die gesprekken zijn gestrand. "Jammer, want onze intentie was om er uit te komen", zegt Dick. De gesprekken tussen vijf partijen over afzetbundeling van de paprika's vinden nog wel plaats. "Wij stimuleren samenwerking, maar het moet niet als het ultieme redmiddel worden neergezet. Als je naar het huidige prijsniveau kijkt en vervolgens verwacht dat we door bundeling €0,10 per kg meer krijgen dan is dat nog steeds dik tekort. We zullen ook met de klant rond de tafel moeten om op een juiste manier onze producten te vermarkten."

"Ideaalbeeld is volgens Hans dat het aantal verkopende partijen teruggebracht wordt van twintig partijen tot drie à vier grote partijen. "Dat zou dan op een goede manier georganiseerd moeten worden. Ik geloof niet in een monopolie. Er wordt dan teveel vanuit macht geregeerd. We zien dat de retail zich ook bundelt. Dit gebeurt niet vanuit macht, maar vanuit kracht!", zegt Hans. "Als je de consument wilt bereiken is er op dit moment geen efficiëntere manier dan via de retailer. Je zal dan ook met deze partijen in gesprek moeten gaan. Het is soms ook wel eens een kwestie van gewoon nee zeggen. Men durft geen nee meer te zeggen."

Daarnaast biedt ook de samenwerking met andere FresQ-dochters volgens de verkopers grote voordelen. "We kunnen in de verschillende segmenten elkaar goed aanvullen en complementerend voor elkaar zijn. Voordeel is dat we onder de zelfde moeder hangen en dus vrij zijn om nauw met elkaar samen te werken."

Voor meer informatie:
FrEsteem
Honderdland 415
Maasdijk
www.fresteem.nl