Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer creativiteit gevraagd om marges te vergroten

Het rendement op eigen vermogen van boeren en tuinders is vrijwel nul. Dit gegeven stond centraal op het seminar ‘Tussen Markt en Marge’ dat LEI Wageningen UR hield op 22 juni 2009. Hoewel de marges ook in de supermarkt klein zijn., werd in de discussie toch enige vorm van openbare verantwoording gevraagd. Zouden de supermarkten durven te publiceren wat zij aan hun leveranciers betalen? Een vraag die onbeantwoord bleef. Maar boeren en tuinders zelf werden ook uitgedaagd.
‘Nederlandse producenten zijn niet innovatief’, stelde Dick Veerman van Foodlog.nl. ‘Ik kom elders in Europa heel interessante groenterassen tegen en tomaten met een hoge kwaliteit en smaak, maar die worden hier niet geteeld. Ook de supermarkten zijn wat dat betreft niet vernieuwend.’

Marco Duineveld van Mijnboer, een bedrijf dat verse waren levert aan LaPlace en Marqt, pleitte eveneens voor meer afwisseling in het aanbod. Waarop Arie van Doesburg, verantwoordelijk voor de inkoop bij Plus supermarkten, stelde dat hij best een actie wilde starten met een smaakvollere aardbei, maar dat deze dan wel geleverd moest kunnen worden in de aantallen die nodig zijn om zijn klanten te kunnen bedienen.

Paprikateler Aad van Dijk riep de telers op om hun krachten te bundelen en intensiever met de ketenpartijen in overleg te gaan. Het aanbod kan dan beter voorspeld worden waardoor supermarkten daar met acties op in kunnen spelen. Opvallend was dat verschillende sprekers pleitten voor het stimuleren van het kopen van ‘Nederlands’ product. Discussieleider Krijn Poppe vroeg zich hierdoor af waar het enthousiasme was gebleven voor de gezamenlijke Europese markt, waar Nederland als handelsland toch zo van geprofiteerd heeft.

Peter Munters van het ministerie van LNV plaatste tenslotte de kritische kanttekening dat veel sprekers het heil zochten in niche-markten terwijl ‘niches hun kracht ontlenen aan het feit dat het niches zijn, dat betekent dat ze geen oplossing bieden voor de breedte van het productaanbod.’ Hij vond dat nu in eerste instantie niet de overheid maar het bedrijfsleven zelf aan zet was. Uit wat daar ontwikkeld wordt, komen dan weer nieuwe onderzoeksvragen naar voren.

Bron: LEI
Publicatiedatum: