Meer creativiteit gevraagd om marges te vergroten
‘Nederlandse producenten zijn niet innovatief’, stelde Dick Veerman van Foodlog.nl. ‘Ik kom elders in Europa heel interessante groenterassen tegen en tomaten met een hoge kwaliteit en smaak, maar die worden hier niet geteeld. Ook de supermarkten zijn wat dat betreft niet vernieuwend.’
Marco Duineveld van Mijnboer, een bedrijf dat verse waren levert aan LaPlace en Marqt, pleitte eveneens voor meer afwisseling in het aanbod. Waarop Arie van Doesburg, verantwoordelijk voor de inkoop bij Plus supermarkten, stelde dat hij best een actie wilde starten met een smaakvollere aardbei, maar dat deze dan wel geleverd moest kunnen worden in de aantallen die nodig zijn om zijn klanten te kunnen bedienen.
Paprikateler Aad van Dijk riep de telers op om hun krachten te bundelen en intensiever met de ketenpartijen in overleg te gaan. Het aanbod kan dan beter voorspeld worden waardoor supermarkten daar met acties op in kunnen spelen. Opvallend was dat verschillende sprekers pleitten voor het stimuleren van het kopen van ‘Nederlands’ product. Discussieleider Krijn Poppe vroeg zich hierdoor af waar het enthousiasme was gebleven voor de gezamenlijke Europese markt, waar Nederland als handelsland toch zo van geprofiteerd heeft.
Peter Munters van het ministerie van LNV plaatste tenslotte de kritische kanttekening dat veel sprekers het heil zochten in niche-markten terwijl ‘niches hun kracht ontlenen aan het feit dat het niches zijn, dat betekent dat ze geen oplossing bieden voor de breedte van het productaanbod.’ Hij vond dat nu in eerste instantie niet de overheid maar het bedrijfsleven zelf aan zet was. Uit wat daar ontwikkeld wordt, komen dan weer nieuwe onderzoeksvragen naar voren.
Bron: LEI