Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toveren met groente en fruit leidt tot originele producten

Tijdens een middag, die het Innovatiecentrum Gezonde Voeding en het Anton Jurgens Insitute hadden georganiseerd in attractiepark Toverland is Sevenum, leerden de deelnemers méér te doen met groente en fruit. De resulterende prototypes bleken niet alleen verrassend, maar ook heel smakelijk, zo bleek tijdens de presentatie. Wat te denken van een 'candy bar' waarin boerenkool is verwerkt?

In zijn inleiding vertelde Prof. Dr. Aalt Bast van de Universiteit Maastricht over de hoogwaardige ingrediënten die groente en fruit kunnen vormen in ons voedsel. De antioxidanten en de noodzaak om dat in ons voedsel te verwerken, werden nog eens nader belicht. Slechts 18% van de consumenten eet elke dag de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit en daar moet nodig wat aan gedaan worden, vonden – niet alleen - de organisatoren.

De deelnemers aan de workshops – die voor een groot deel uit de verwerkende industrie en de handel kwamen – werden aangespoord om groente en fruit toe te passen in nieuwe producten. De business case ‘Veggie-all-day’ van het Anton Jurgens Institute diende ter inspiratie. Het concept biedt de consument lekkere en gemakkelijke producten die een halve portie groente en fruit bevatten. "Het idee daarachter is dat de consumptie van groente en fruit daarmee wordt verhoogd", aldus Annette Weeda van het ICGV. Zij was een van de organisatoren van deze dag.

De cursisten maakten onder andere een candybar met boerenkool. "Heerlijk", bevestigt Domingo Loth, initiator van de Anton Jurgens business case en een van de organisatoren. Anderen maakten een toetje met rode bieten en bessen of groentechips.

De zes teams die deelnamen aan de ideeëngeneratie tijdens de workshop, verplaatsten zich in de Floriade van 2012, waar zij hun succesproduct moesten presenteren. Natuurlijk allemaal innovatieve producten waarin groente en fruit centraal stonden. Het werd een zeer geslaagd evenement dat niet alleen de productontwikkeling stimuleerde maar ook alle gelegenheid bood om te netwerken en nieuwe ideeën op te doen.

bron: ICGV / Anton Jurgens Institute

Publicatiedatum: