Tholen - Professor Marcel Creemers gaf tijdens de leden vergadering van Freshworld Barendrecht een boeiende presentatie, De Lat Moet Hoger, over hoe te overleven in crisistijd. Met de rekensom 'licht' + 'vlug' + 'precies' kan het volgens hem helemaal goed komen. Een bedrijf dat alles in eigen hand houdt, gaat het niet redden. Het is volgens Creemers belangrijk de onderdelen waar je niet goed in bent af te stoten, en je te concentreren op de onderdelen die je zelf nog het best kunt ontwikkelen. "Dan wordt je lichter", aldus Creemers.Tevens is het van belang als organisatie wendbaar te zijn. Vlug betekent in deze zin niet snel, maar wel de mogelijkheid vlug van koers te kunnen veranderen. Als laatste benadrukt Creemers het belang van nauwkeurigheid. "Je kunt als organisatie wel leuke en mooie spullen op de markt brengen maar als het niet precies is red je het nog niet", aldus Creemers.
Als voorbeeld geeft Creemers het Amerikaanse bedrijf "FreshDirect". Deze onderneming biedt op internet een ruim assortiment van verse producten. Het aanbod is divers maar beperkt zich tot de onderdelen waar FreshDirect goed in is. Via de website kan de klant een bestelling plaatsen waarna het vaak al de volgende dag thuis wordt afgeleverd. "Hoe vers wil je het hebben?" Deze onderneming kent een omzetgroei van 125% per halfjaar en is toch gemiddeld 15 tot 30% goedkoper dan de supermarkt. Hoe dit kan? Geen kosten voor winkelruimte, geen personeelskosten, geen afval, korte distributielijn, minder energiekosten, etc. Tot slot kan de klant een allergie doorgeven, waarna het assortiment wordt gefilterd en zich aanpast aan de mogelijkheden voor de klant. Hoe precies wil je het hebben?
"De lat kan nog hoger" besluit Creemers zijn presentatie.