Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkten zien omzet stijgen

De supermarktbranche zag in 2008 de omzet stijgen naar 30,5 miljard euro. Dat betekent een stijging van 6,5% ten opzichte van 2007. "Als ik terugkijk naar 2008, dan ging het de branche vooral in de eerste drie kwartalen van het jaar voor de wind. Maar ook in het vierde kwartaal, toen het economisch tij begon te keren, zijn de supermarkten er in geslaagd om de omzetgroei redelijk vast te houden.", aldus CBL-voorzitter Klaas van den Doel tijdens de presentatie van het CBL Jaarverslag. In de eerste 5 maanden van 2009 is er een omzetstijging van 3,8% gerealiseerd. Voor heel 2009 verwacht het CBL een groei van 3%.
 

Huismerk ongekend populair

De gevolgen van de kredietcrisis beginnen inmiddels voor steeds meer mensen merkbaar te worden. Ook in de supermarkt worden door de consument steeds vaker andere keuzes gemaakt. Klanten kijken kritischer naar wat ze kopen. "We zien dat onder andere aan de toenemende populariteit van het huismerk," aldus Van den Doel.
 
Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2009 van EFMI Business School dat vandaag tijdens de presentatie van het CBL Jaarverslag wordt gepresenteerd blijkt dat 30% van de Nederlandse supermarktconsumenten de recessie al zegt te merken in de huishoudportemonnee. Van die Nederlanders voor wie de recessie voelbaar is, kiest 70% vaker voor het huismerk. Bovendien let 86% scherper op aanbiedingen. Van de Nederlanders die de recessie op dit moment voelen in hun portemonnee, geeft slechts 8% aan te bezuinigen in de supermarkt. Het overgrote deel bezuinigt op uit eten gaan en eten afhalen/laten bezorgen (80 en 81%).
 
Verruiming zondagopenstelling levert extra omzet en banen op Uit ConsumentenTrends 2009 blijkt dat 4 miljoen Nederlandse huishoudens inmiddels een supermarkt in de buurt hebben die op zondag open is. Daarvan maakt ongeveer 65% ook daadwerkelijk gebruik. Het CBL becijfert dat wanneer supermarkten overal op zondag open mogen zijn, dit een omzet oplevert van 1 miljard euro. De helft daarvan is additionele omzet. En dat betekent 5.000 extra banen. Het Kabinet wil de koopzondag afschaffen. Volgens Van den Doel een onbegrijpelijk standpunt, waar andere punten uit het regeerakkoord begrijpelijkerwijs worden bijgesteld.
 

Klantenwensen en -ergernissen

Hoewel de prijs belangrijk is voor de consument, blijkt uit ConsumentenTrends dat kwaliteit en keuze doorslaggevend zijn bij de keuze voor een supermarkt. De consument heeft nog een aantal wensen: Op nummer 1 van de Assortimentswensen Top 10 staat evenals in voorgaande jaren Geneesmiddelen zonder recept met 74%. Dit was vorig jaar 69%. Het CBL schrijft de stijging toe aan de verruiming van de wetgeving die de verkoop van eenvoudige geneesmiddelen in de supermarkt mogelijk maakt. (zie bijlage)
 
De CBL ergernissen Top 10 wordt aangevoerd door uitverkochte producten. 27% van de Nederlanders ergert zich hier het meest aan, gevolgd door artikelen die uit het assortiment zijn gehaald en lang moeten wachten bij de kassa.

Publicatiedatum: