Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument profiteert nauwelijks van supermarktoorlog

Een gezin bespaart gemiddeld slechts 60 tot 70 cent per week door de supermarktoorlog. Alleen als mensen gaan shoppen bij verschillende filialen, schieten ze iets met de prijsverlagingen op. Dit concluderen Laurens Sloot, supermarktdeskundige van de Rijksuniversiteit Groningen, en Marcel van Beusekom van de Consumentenbond vandaag in De Telegraaf.

Grote vriezer

Het probleem is dat een boodschappenlijstje producten bevat die bij de ene supermarkt goedkoper zijn, en boodschappen die bij de andere supermarkt goedkoper zijn. Het shoppen langs verschillende ketens is volgens Van Beusekom niet realistisch. 'Dat is alleen weggelegd voor mensen met een grote vriezer, die er een sport van maken. Het is bovendien belangrijk dat mensen niet alleen kijken naar producten die in prijs zijn verlaagd. Je wordt als klant gelokt met de aanbiedingen, maar de supermarkt verdient op die andere producten.'

Gering bedrag

Sloot schat het voordeel voor de consument in als 'een uiterst gering bedrag'. Een gemiddeld gezin doet volgens zijn inschatting voor 120 euro per week aan boodschappen. Dat gezin zal ongeveer 0,5 procent besparen, zo'n 60 tot 70 cent per week dus. 'Daar staat overigens wel tegenover dat zonder prijzenoorlog de artikelen in de supermarkt waarschijnlijk duurder waren geworden, en het werkelijk voordeel dus iets groter is', nuanceert Sloot.

Huismerken

Supermarktketen Jumbo ontketende vorige week een nieuwe prijzenoorlog met louter A-merken in de supermarkt. Albert Heijn reageerde direct. Volgens Sloot moeten supermarkten het vooral hebben van huismerken en de versproducten om nog een gezonde marge te maken. De prijsperceptieoorlog wordt echter gevoerd op de bekende A-merken. Consumenten waren voor deze prijzenoorlog 35 procent goedkoper uit wanneer ze hun mandjes vulden met louter huismerken, en de A-merken links lieten liggen, concludeerde de Consumentenbond onlangs.

Bron: Zibb.nl
Publicatiedatum: