Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Schaalvergroting in de voedselketen is onvermijdelijk"

Schaalvergroting in de voedselketen is onvermijdelijk. In de nieuwe marktordening voor de voedingssector moeten partnerships met supermarkten gesloten kunnen worden en dan is het van belang dat je vanwege je omvang een sterke partner bent. Dat zegt topman Daan van Doorn van vleesconcern Vion. "Doordat wij in staat zijn met supermarkten de vraag en het aanbod op elkaar af te stemmen, krijgen boeren meer zekerheid."

Van Doorn verwijst naar de grootste supermarkten in de wereld als Wal-Mart in de Verenigde Staten, Tesco in het Verenigd Koninkrijk, Carrefour in Frankrijk en Albert Heijn in Nederland. Die hebben door hun omvang veel inkoopmacht. Ook in de restaurant- en cateringsketens zijn er grote spelers actief zoals McDonald’s en Burger King. Daar ziet hij grote voedselproducenten tegenover staan. Bedrijven als Nestlé, Danone, Cargill, Unilever en Heineken zorgen door fusies en overnames dat ze in hun segment tot de grootste in de wereld behoren. Van Doorn ziet per segment tien grote wereldspelers overblijven en die ontwikkeling lijkt sneller te gaan dan bij de vorming van Vion werd verondersteld.

Ook tijdens de recessie zal de concentratie in de voedingssector doorgaan, voorspelt de Vion-topman. Van Doorn voorziet dat er over enige jaren drie grote vleesverwerkers in Europa zullen zijn. "Het gaat er niet om dat wij de Europese markt beheersen. Dat is geen doel en het lukt je nooit, gelet op de sterke positie van de retailers en het mededingingsbeleid van de Europese. Het gaat om partnerships met de retailers. "Wij bepalen de prijs niet, maar we hebben wel stabiliteit in de markt gebracht. Er ontstaat meer zekerheid voor de boeren die aan ons leveren."

Bron: Resource
Publicatiedatum: