Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groente en Fruit op de Floriade 2012

In 2012 vindt in Venlo de 6e Floriade plaats. In 2004 is de Floriade 2012 toegewezen aan de regio Venlo. Een prachtige en sterke tuinbouwregio dichtbij Duitsland als belangrijke afzetmarkt. De Floriade 2012 moet een breed publiek aanspreken, waar de bezoeker vooral een positieve beleving moet krijgen van de Nederlandse tuinbouw en die opgebouwd is rondom 5 aansprekende thema’s.

Sinds 2006 wordt door een professionele organisatie hard gewerkt aan de realisering van de Floriade. Begin juni 2009 is de aanleg van het terrein in volle gang en op schema. In het voorjaar van 2010 kunnen de inzenders het terrein op om hun inzending te realiseren.

Deelname Groente en Fruit-sector

Een Floriade is geen Floriade zonder deelname van de Nederlandse tuinbouw. De sectorcommissie Groente en Fruit heeft € 592.000 uit de algemene heffingsmiddelen voor het realiseren van een sectorinzending gereserveerd. De fruitsector heeft daarbovenop zelf nog € 127.000 gereserveerd. De glasgroente, vollegrond en champignon-sector hebben nog geen reserveringen gepleegd. Onder regie van een kleine stuurgroep is door Hans Koehorst, coördinator tuinbouwinzendingen, en Ad Berends, creatief directeur GroentenFruit Bureau, gewerkt aan een strategie en een concept voor de presentatie van de sector Groente en Fruit op de Floriade 2012.

Wensen en behoeften vanuit de sector

In de herfst van 2008 en dit voorjaar is met diverse gewascommissies, vakgroepen, telersgroepen en ondernemers gesproken over de wensen en behoeften. Ondernemers gaven vooral aan:

  • het contact met groenten, fruit en champignons hernieuwen door de zintuigen te prikkelen;
  • de consument vooral de ‘smaak’ laten (her)ontdekken;
  • de gezondheid van de producten laten voelen, beleven en ervaren;
  • toepassingen en bereidingsmogelijkheden van groenten, fruit en champignons laten zien en laten ervaren;
  • open, eerlijk en transparant informeren over herkomst en teeltwijze.
Nadrukkelijk is door ondernemers aangegeven dat de sector Groente en Fruit zich als een sterke, innovatieve en moderne sector moet presenteren door een krachtige en vooral gezamenlijke aanpak. Een gezamenlijke aanpak waarin glasgroente, vollegrondsgroente, fruit, champignons en asperges samenwerken. De ondernemers geven daarbij aan dat zij het gereserveerde budget van € 592.000 hiervoor volstrekt onvoldoende vinden!

Sectorinzending

De Floriade-bezoeker verwacht op de Floriade inspiratie, vernieuwing en innovatie vanuit verschillende perspectieven te zien. Een bezoek moet een positieve beleving zijn. De bezoeker moeten we als sector dus verleiden, waarbij in de wijze van presentatie en communicatie in alles een ‘verhaal’ besloten ligt dat vertrouwen wekt, zodat ze het eten van groente, fruit en champignons niet meer kunnen weerstaan. Smaak, gezondheid en bereiding zijn sleutelbegrippen.

Centraal in de sectorinzending staat het product. Het verleiden vindt plaats in een binnenpresentatie, waarin het eten, proeven en genieten centraal staat. In deze presentatie wordt vooral accent gelegd op smaak. Van daaruit wordt de 2e verhaallijn opgebouwd rondom het thema vertrouwen over de wereld achter het product, de wijze waarop het geteeld wordt en hoe de sector omgaat met duurzaamheidsprincipes.

Om de binnenpresentatie heen worden de buitenpresentaties vormgegeven, die de bezoekers prikkelen, inspireren en aanzetten tot actie, zoals bijvoorbeeld een pluk-tuin of een picknick-veld. Hier wordt ook de verbinding gelegd naar de grondgebonden teelten, zoals de vollegrondstuinbouw en de fruitsector en de teelten onder glas. In alle presentaties staat het product groente en fruit en alles wat daarmee gedaan kan worden centraal. Zowel binnen als buiten is een programma van events nodig, waarin een specifieke productgroep onder de aandacht wordt gebracht. De landelijke commissie Aubergine heeft al aangegeven graag de aubergine op de Floriade te willen promoten. Daarnaast vinden ondernemers het een must dat ‘Nederlandse groente, fruit en champignons’ met een subtiele boodschap gedurende de gehele Floriade-periode in de Horeca verkrijgbaar moeten zijn. De consumenten-campagnes van de groente- en fruitsector sluiten hierop aan. Daarnaast wordt nog een voorstel ontwikkeld voor een spaarsysteem, waarbij consumenten vanaf 2010 of 2011 kunnen sparen voor groente en fruit pakketten of kortingen.

Samen sterk

Eind 2009 moet het ontwerp voor de sectorinzending gereed zijn. Op dit moment wordt daar hard aangewerkt. De komende maanden worden diverse gewascommissies en telersverenigingen benaderd om de voorstellen te bespreken, maar vooral om uw ideeën te horen. Alles wordt erop gericht om de presentatie van uw sector op een fantastische wijze vorm te geven. U kunt daaraan bijdragen door uw mening te geven, maar vooral ook door deel te nemen. Door een bundeling kunnen we gezamenlijk een fantastische presentatie realiseren. Neem voor meer informatie contact op met Hans Koehorst of Ad Berends.

Publicatiedatum: