Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Il’ JoJo maakt eten van groente leuk, gemakkelijk en hip

Groentehoorntje 'Il' JoJo wint Hbo-prijsvraag

Studenten van de Hogere Agrarische School Den Bosch hebben de Hbo-prijsvraag Voedingscentrum gewonnen met het innovatieve product ‘Il’ JoJo: een hoorntje dat aan een groentebar gevuld kan worden met rauwe en gevriesdroogde groente. De tweede prijs is gewonnen door studenten van dezelfde opleiding vanwege hun ‘Good burger’. De derde prijs ging naar de bedenkers van het nagerecht ‘Yoma Vla-kennerz’ van de Hogeschool van Amsterdam. Het is de vijfde keer dat de prijs is uitgereikt.



‘Il’ JoJo is een hoorntje dat je op treinstations kan laten vullen met de groente van je keuze. Dit product zorgt voor een extra eetmoment voor groente, waardoor je gemakkelijker aan je dagelijkse portie komt en dat levert gezondheidswinst op. Zeker voor de doelgroep, jongvolwassenen, want zij eten te weinig groente. De jury vindt het product trendy: het is nieuw! Bovendien ziet het er aantrekkelijk uit. ‘Il’ JoJo maakt eten van groente leuk, gemakkelijk en hip.

Tweede en derde prijs

De tweede prijs is voor de bedenkers van de ‘Good burger’: een hamburger waarin minder vet en zout zit. Een prima alternatief voor mensen die zich niet met een gezonde leefstijl bezighouden. De derde prijs werd uitgereikt voor de makers van de ‘Yoma Vla-kennerz’: een verrijkte vanillevla met calcium, vitamine D en inuline. De studenten willen met dit product vooral zorgen dat 65+’ers aan de voedingsstoffen komen die ze hard nodig hebben. De jury reikte een opleidingsprijs uit aan de Fontys Hogeschool Eindhoven voor ‘Tapenade Dance’: een sandwich met gerookte forel en groenten.

Er deden dit jaar twee keer zoveel deelnemers mee aan de hbo-prijsvraag in vergelijking met vorig jaar. Bovendien deden dit jaar meer opleidingen mee. De jury is erg te spreken over de kwaliteit van de inzendingen, waarvan verschillende zeer innovatief waren. Het doel van de prijs is dat de toekomstige productontwikkelaars en marketeers zich bewuster worden van de gezondheid van consumenten en daar later ook rekening mee houden. Inzendingen moesten daarom bijdragen aan het verminderen van de consumptie van verzadigd vet, transvet en/of zout, en/of ervoor zorgen dat er meer groente, vis en/of vezel wordt gegeten.

Bron: Voedingscentrum
Publicatiedatum: