De organisatie biedt hiervoor een unieke infrastructuur: een campus in wording, een netwerk van instellingen en bedrijven en gespecialiseerde onderzoeksfaciliteiten. In Willemspoort, de nieuwe westelijke stadsentree van Den Bosch, bevinden de partners zich op loopafstand van elkaar. Een situatie die zich nergens anders in Nederland voordoet.
"Ik ben in april al begonnen, maar vanaf deze week houd ik ook kantoor in de Westertoren, direct naast de HAS en uiteraard ook heel dichtbij ons nieuwe kantoor", zegt Hoosemans. Op deze locatie zetten meerdere bedrijven die zich bezig houden met voeding en gezondheid. "En ik zit er precies tussenin."
Route
Hoosemans is zich nog volop aan het inwerken. Overleg met de verschillende partners, rapporten lezen, de lopende projecten doorspitten en samen met de stuurgroep overleggen. "Wat willen we als Fhealinc concreet bieden? Wat verwachten ze van mij en welke route kiezen we hiervoor? Dat zijn zaken die goed afgestemd moeten zijn", aldus de nieuwbakken projectmanager.Ook bepalen hoever de projecten zelf zijn hoort hierbij. "En mijn taak is dan om te zorgen dat ze goed draaien, passen binnen onze ambitie en commercieel in de markt gezet kunnen worden."
Het is volgens Hoosemans niet de bedoeling alleen maar zaken te onderzoeken omdat het interessant is. "We moeten ons vanaf het begin afvragen: wie is onze doelgroep en welke producten of diensten kunnen hieruit voortvloeien? Voor ons is de businesscreatie een belangrijke toevoeging. Daarin onderscheiden we ons ook. Het maakt dat we geen concurrent zijn van onderzoeksinstellingen. Het gaat om toegepast onderzoek."
Als voorbeeld noemt hij het onderzoek naar voeding en allergenen. "Uiteraard interessant om te weten welke producten in voeding voor de allergische reactie zorgen, maar bij Fhealinc willen we ook weten hoe deze kennis vermarkt kan worden."
Santana-appel
Een voorbeeld van hoe het moet is de Santana-appel die minder allergische reacties veroorzaakt. "Daar kun je mee de markt op en economisch voordeel van hebben." Tevreden is Hoosemans als op korte termijn zes projecten volwaardig actief zijn en binnen drie jaar vijftien. "Het zou mooi meegenomen zijn als we dan ook al nieuwe bedrijven hebben."Bron: Nieuwe Oogst