Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud Hoosemans:

"Fhealinc is een uitdaging"

Ruud Hoosemans, senior projectleider bij de ZLTO, is projectmanager bij Fhealinc geworden. Zijn inzet is om innovaties en nieuwe ideeën op het snijvlak van voeding en gezondheid om te zetten in marktkansen. "Een hele klus maar ook een geweldige uitdaging." Fhealinc stelt zich tot doel ondersteuning te bieden en een stimulans te zijn voor ondernemingen en kennisinstellingen bij het bedenken, ontwikkelen, implementeren en vermarkten van innovatieve producten en diensten op het snijvlak van voeding en gezondheid.

De organisatie biedt hiervoor een unieke infrastructuur: een campus in wording, een netwerk van instellingen en bedrijven en gespecialiseerde onderzoeksfaciliteiten. In Willemspoort, de nieuwe westelijke stadsentree van Den Bosch, bevinden de partners zich op loopafstand van elkaar. Een situatie die zich nergens anders in Nederland voordoet.

"Ik ben in april al begonnen, maar vanaf deze week houd ik ook kantoor in de Westertoren, direct naast de HAS en uiteraard ook heel dichtbij ons nieuwe kantoor", zegt Hoosemans. Op deze locatie zetten meerdere bedrijven die zich bezig houden met voeding en gezondheid. "En ik zit er precies tussenin."

Route

Hoosemans is zich nog volop aan het inwerken. Overleg met de verschillende partners, rapporten lezen, de lopende projecten doorspitten en samen met de stuurgroep overleggen. "Wat willen we als Fhealinc concreet bieden? Wat verwachten ze van mij en welke route kiezen we hiervoor? Dat zijn zaken die goed afgestemd moeten zijn", aldus de nieuwbakken projectmanager.

Ook bepalen hoever de projecten zelf zijn hoort hierbij. "En mijn taak is dan om te zorgen dat ze goed draaien, passen binnen onze ambitie en commercieel in de markt gezet kunnen worden."

Het is volgens Hoosemans niet de bedoeling alleen maar zaken te onderzoeken omdat het interessant is. "We moeten ons vanaf het begin afvragen: wie is onze doelgroep en welke producten of diensten kunnen hieruit voortvloeien? Voor ons is de businesscreatie een belangrijke toevoeging. Daarin onderscheiden we ons ook. Het maakt dat we geen concurrent zijn van onderzoeksinstellingen. Het gaat om toegepast onderzoek."

Als voorbeeld noemt hij het onderzoek naar voeding en allergenen. "Uiteraard interessant om te weten welke producten in voeding voor de allergische reactie zorgen, maar bij Fhealinc willen we ook weten hoe deze kennis vermarkt kan worden."

Santana-appel

Een voorbeeld van hoe het moet is de Santana-appel die minder allergische reacties veroorzaakt. "Daar kun je mee de markt op en economisch voordeel van hebben." Tevreden is Hoosemans als op korte termijn zes projecten volwaardig actief zijn en binnen drie jaar vijftien. "Het zou mooi meegenomen zijn als we dan ook al nieuwe bedrijven hebben."

Bron: Nieuwe Oogst
Publicatiedatum: