Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Lekker naar de boer' van Biologica trekt zeventigduizend bezoekers

Ruim zeventigduizend mensen maakten afgelopen zaterdag en zondag gebruik van de gelegenheid die het ‘Lekker naar de boer! weekend hun bood, om het reilen en zeilen bij de biologische boer en tuinder 'van binnen uit' mee te maken. Voor de twaalfde keer op rij organiseerde Biologica, de landelijke organisatie ter promotie van o.a. de biologische consumptie, ‘open dagen ’. Dit jaar namen tweehonderd biologische bedrijven daaraan deel. Bij al deze boeren en tuinders konden bezoekers proefondervindelijk de toegevoegde waarde van de biologische werkwijze vaststellen.

Die betreft, behalve zaken als dierenwelzijn, milieu en biodiversiteit, zeker ook de smaak van biologisch geproduceerd eten. Het onderdeel 'proeven' was dan ook op veel boer- en tuinderijen een belangrijke activiteit.



Boergondische Opening

Het 'Lekker naar de boer!' weekend ging zaterdagochtend feestelijk van start bij biologische kalfshouderij ‘Eco Fields’ in het Gelderse Wekerom. Peter Jens, algemeen directeur van Biologica, richtte in zijn welkomstwoord de aandacht op het gegeven ‘biologische boeren niet alleen de dingen goed doen, maar vooral ook de goede dingen doen’. Hij haalde daarbij een aantal voorbeelden aan van extra investeringen die biologische ondernemers doen, die de wettelijke eisen overstijgen. Van mooie modderpoelen voor varkens, sluipwespen om vliegen te bestrijden tot superborstels voor de koeien, maar ook het gebruik van geavanceerde technologie om minder grond te roeren ter bevordering van de biodiversiteit in de bodem. Investeringen waar de biologische boeren, aldus Peter Jens, ook door de consument beloond voor mogen worden.

Genodigden en bezoekers kregen door Caspar Bürgi, bekend van televisieprogramma’s als 'Food & Fit', een speciale versie van het Boergondisch feestmaal voorgeschoteld. Tussen 27 juni en 27 september worden er door het hele land twaalf van deze culinaire diners in de boerenwei, - schuur of –stal georganiseerd, allemaal draaiend om ‘verser dan verse producten’, zoveel mogelijk rechtstreeks betrokken van de boer. Bij de opening op zaterdag werden de groenten voor het feestmaal op bijzondere wijze door de naburige tuinder aangeleverd in een authentieke ossenkar.

Lekker naar de boer! breed gedragen

Het ´Lekker naar de boer! weekend kent een duidelijke groei in het aantal bedrijven en organisaties dat bij wil dragen aan de promotie van dit ´podium´voor de biologische boer en tuinder. Met inbreng van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw werd een speciale website en Magazine gerealiseerd. Daarnaast werd de campagne, behalve door een belangrijke bijdrage van de Rabobank, op verschillende manieren ondersteund door het natuurvoedings- èn supermarktkanaal, de bedrijfscatering, grootleveranciers en vele andere betrokkenen.

Publicatiedatum: