Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkten zetten in mei 7,7% meer om

De Nederlandse supermarkten hebben hun omzet in mei met ruim 167 miljoen euro zien stijgen in vergelijking tot mei 2008. Er werd 2,56 miljard euro omgezet. Dat is 7,7% meer dan in mei vorig jaar. De omzetstijging is mede veroorzaakt door de verschoven Pinksterdagen. De na-Pinksterweek met een verkoopdag minder door 2e Pinksterdag valt dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, buiten de mei-omzet. Gecorrigeerd voor de verschoven Pinksterdagen bedraagt de omzetgroei 5.7%. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK Panelservices uit Dongen.

In de eerste 5 maanden van 2009 is de omzet gestegen van 12,6 miljard in 2008 naar 13,1 miljard euro in 2009, oftewel een stijging van 4.6%. Ook in de maand mei 2009 is de omzetgroei op peil gebleven. GfK denkt dat het gerechtvaardigd is de verwachting dat de omzet van supermarkten in 2009 in plaats van met 2,5% met 3,5% zal groeien.

Volgens het onderzoekbureau trekken de supermarkten profijt van het feit dat consumenten minder uitgeven in de horeca en bij speciaalzaken en daarvoor uitwijken naar supermarkten als een goedkoper alternatief. Ook gaan er waarschijnlijk meer mensen in het eigen land op vakantie en dat zou voor een extra zomerimpuls in de omzet kunnen zorgen.

Bron: GfK Panelservices
Publicatiedatum: