Jumbo wil marktaandeel binnen vijf jaar verdubbelen
De drie doelen die in elke vestiging van Jumbo worden nagestreefd zijn het grootste assortiment, de laagste prijzen en de beste service. De formule werd in 1983 gelanceerd door de vader van Van Eerd. Jumbo Supermarkten maakt deel uit van de Van Eerd Groep, een levensmiddelengroothandel die in 1921 is opgericht. Van de 120 vestigingen worden er 32 gerund door een franchisenemer. Het marktaandeel bedroeg in 2001 1,8%. De omzet nam vorig jaar toe met 17%.
Van Eerd meent dat de formule van Jumbo zijn kracht heeft bewezen. Hij voorziet dat in te ontwikkelen, nieuwe winkelgebieden ruimte is voor 40 vestigingen van Jumbo. Daarnaast zal Jumbo 60 tot 80 vestigingen moeten opkopen om ook het aantal vestigingen te verdubbelen. De strijd met de concurrentie wordt echter heviger. Albert Heijn heeft een rechtszaak aangespannen tegen Jumbo rondom de verlening van vergunningen in Rosmalen.
Bron: MD Weekly