Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: de rol van de retail op de tomatenmarkt

Tholen - De praktijk van de marktmacht van de retail op de tomatenmarkt is bescheiden en heeft niet de daling van de consumptie uitgedragen. Dat hebben economen uit Toulouse van de School of Economics bekend gemaakt na afloop van hun onderzoek over prijsvorming op de markt van de tomaat, de meest geconsumeerde groente in Frankrijk.

Talloze analisten stellen regelmatig een slecht functioneren van de groente- en fruitmarkt vanwege de botsing van een productieve sector en een geconcentreerde retailsector. De retail wordt dan beschuldigd van het profiteren van haar marktmacht, dit ten opzichte van de erg zwakke inkoopprijzen en ook ten opzichte van de consumenten die te maken hebben met erg hoge verkoopprijzen.

Door modellen te maken van de prijsvorming op de tomatenmarkt hebben de economen de marktmacht in kaart kunnen brengen. De analyse is gebaseerd op gebruik van gegevens van eindverbruik, de prijs in de uitgiftefase en de prijs in de detailhandel. Men heeft deze gegevens genomen uit de periode 2001-2006 en voor de twee belangrijkste variƫteiten: de ronde tomaat en de trostomaat

Het model, dat samengesteld is uit een systeem van vraag, aanbod- en prijsvergelijking, laat zien dat:
  • De elasticiteit van de vraag varieert in de loop van het jaar; de vraag is in de winter meer elastisch dan in de zomer.
  • De uitvoering van de marktmacht veel sterker is op de markt van de trostomaat dan op die van de ronde tomaat.
  • De uitvoering van de marktmacht is gedaald in de loop van de tijd
  • Als de markten zouden functioneren op concurrerende manier, de detailprijs van de trostomaat in 2006 2% onder de waargenomen prijs zou zijn en de producentenprijzen zouden 10% hoger zijn. In 2001 zouden de afwijkingen veel omvangrijker geweest zijn, respectievelijk 10% en 55%
  • De toename van de consumptie, die voortvloeide uit een concurrerende functie van de markt, zou zwak zijn: 1% in 2006
Op de tomatenmarkt is de uitoefening van de marktmacht door de grote distributie dus bescheiden. Zij heeft met name gezorgd voor een waardeoverdracht die in het voordeel van de distributeurs is, maar in het nadeel van de producenten. Zij heeft echter niet gezorgd voor een veelzeggende vermindering van consumptie.